Laatste opening door koningin Beatrix (met fotoserie)
DEN HAAG. Koningin Beatrix deed woensdag de deur dicht door een deur te openen. De vorstin opende in de Grote Kerk van Den Haag de expositie ”Constantijn & Christian Huygens - Een gouden erfenis”. Het was haar laatste publieke optreden voor de troonswisseling.
Al vroeg nemen een paar Oranjefans een plekje in bij de hoofddeur van de kerk. Ze hebben gewinkeld, maar komen nu even naar de koningin kijken. Een persoonlijk eerbetoon. Als om drie uur de AA-auto voor de rode loper stopt, klinkt een warm applaus.
Ook bij het betreden van de kerk –vanaf vandaag vooral een expositieruimte– gaan de handen van de genodigden ook op elkaar. Ceremoniemeester Goedkoop zegt dat hij op zijn woorden moet passen om niet „Nieuwe Kerk” in plaats van „Grote Kerk” te zeggen, gezien al het nieuws over de inhuldiging. Hij is blij dat koningin is gekomen terwijl zij „meer te doen heeft.” De organisatoren zijn „trots.” Een beamend applaus klinkt.
Ook de voorzitter van het bestuur van de stichting Huygens Tentoonstelling, oud-minister Dekker, spreekt lovende woorden, omdat de koningin al vroeg toestemming gaf om in de expositie de historische Oranjezaal van haar Paleis Huis ten Bosch na te bouwen. Ook stelde de koningin schilderijen beschikbaar. Dekker kan het niet nalaten op het bijzondere moment voor de vorstin te wijzen. „Heel bijzonder. Dankuwel. Een heel groot applaus graag.” Natuurlijk doet de zaal mee.
Twee wetenschappers schetsen de grote betekenis van de familie Huygens in de 17e eeuw en haar warme band met de familie Van Oranje. De Huygens waren nauw aan het hof verbonden, vooral doordat Constantijn raadspensionaris was, zeg maar premier.
In de achterwand van het podium zit een dubbele deur. Die zit geheimzinnig dicht. De deur geeft toegang tot de bijna 1 op 1 nagebouwde Oranjezaal. „Woonkamer van een van de aanwezigen”, grapt prof. dr. Maarten Prank.
Zijn collegahistoricus dr. Inge Broekman schetst het bijzonder van de Oranjezaal. „Het is een grootse gloriezaal en voor die tijd ongekend in Europa. De zaal sloot aan bij de koninklijke allure van stadhouder Frederik Hendrik en zijn vrouw Amalia van Solms.” De laatste liet de zaal na de dood van de prins ter ere van hem bouwen.
Voor de koningin aan zet is, galmt nog een mix van orgelmuziek van Johan Sebastian Bach en dj-klanken door de kerk. Het contrast is groot.
Dan betreden Huygens sr. en jr. het podium. Mooi verkleed. In een Saturnusvormige bal –Christian Huygens ontdekte de ringen rond de planeet dankzij de kijkers die hij maakte– zit een sleutel voor de koningin. Daarmee kan zij de deur van de prachtige kopie van de Oranjezaal ontsluiten en expositie inwijden.
Zo doet de koningin de deur dicht door een deur te openen. Het is als een van de wijsheden van de Huygens.
De koningin maakt een ronde door de kerk. Hier zat zij ook tijdens de doop van prinses Amalia en tijdens het kerkelijk huwelijk van prins Constantijn en Laurentien.
Nog een glaasje, een praatje hier en daar en dan naar huis. Klaar. Paleis Noordeinde is bijna om de hoek. Paleis Huis ten Bosch iets verder.
Buiten staan nog een paar toeristen, wat passanten en een enkele vasthoudende Oranjefans. De laatsten zijn er speciaal voor uit de Betuwe naar Den Haag gereisd. „Het is de laatste keer, hè…”