Economie

Belangstelling groeit voor telefoneren via internet

Wie wil bellen, heeft meer opties dan de vaste of de mobiele telefoonverbinding. Steeds meer organisaties gebruiken hun datanetwerk niet alleen voor de computer en internet, maar ook voor telefoonverkeer. Daarnaast komt het bellen via internet in zwang. Dat bleek woensdag uit een rondvraag onder diverse bedrijven.

ANP
23 October 2003 11:16Gewijzigd op 14 November 2020 00:39

Het Rotterdamse bedrijf Rits tele.com concentreert zich op telefoneren via internet. Sinds donderdag richt de onderneming zich niet alleen op consumenten, maar probeert ze ook voet aan de grond te krijgen in de zakelijke markt. Met de plaatsing van een of meer kastjes (”VoiceFinders”) tussen de bestaande telefooncentrale en een permanente internetverbinding wordt bellen tussen alle vestigingen gratis, ook als die zich in het buitenland bevinden. „Daarnaast bellen thuiswerkers elkaar en het kantoor gratis”, zegt directeur Ytsen Kooistra.

Kooistra stelt inmiddels „enkele duizenden” klanten te hebben, die bijvoorbeeld via hun snelle ADSL-internetverbinding internetten en bellen. Rits tele.com krijgt ook klandizie binnen via de telefoonwinkels van BelCompany.

Grote spelers zoals Cisco Systems, Philips, Siemens en Versatel wijzen bellen via internet echter af omdat ze stellen geen kwaliteit te kunnen garanderen. Zij verkiezen IP-telefonie: bellen via het datanetwerk. „In de afwikkeling moet spraak altijd voorrang hebben op data, omdat er anders vertraging ontstaat in het gesprek. Bij het beheer van een datanetwerk is dat te regelen, bij internet niet”, stelt Marcel Rijpstra, senior productmanager bij Versatel.

Directeur Kooistra van Rits tele.com beaamt de analyse. „Het klopt dat je geen zekerheid hebt, maar echt groot kostenvoordeel valt alleen via internet te realiseren. Laat de klant zelf maar kiezen wat hij acceptabel vindt.” Volgens Kooistra is de kwaliteit sinds eind jaren negentig enorm verbeterd. Bellen via internet stond toen nog in de kinderschoenen en gesprekken zaten vol echo’s en weggevallen zinsdelen.

„De kwaliteit van bellen via internet is inmiddels een stuk beter”, erkent een woordvoerster van Cisco Systems. „Als je op die manier goedkoop kunt bellen met familie in Australië, neem je misschien een ruis of stilte voor lief. Maar de zakelijke markt neemt daar geen genoegen mee.” Haar collega bij Siemens is er zelfs van overtuigd dat ook de kritisch geworden consument het niet acceptabel vindt. „Klanten mogen geen verschil horen tijdens het telefoneren.”

Zowel Cisco Systems en Siemens als Philips en Versatel signaleren dat grotere bedrijven en instellingen steeds vaker besluiten het telefoonverkeer via hun datanetwerk te laten verlopen. De belangrijkste reden is kostenbesparing. Telefoonverkeer tussen vestigingen en tussen kantoor en thuiswerker wordt veel goedkoper of zelfs gratis, afhankelijk van het systeem. Daarnaast levert de integratie van het telefoon- en datanetwerk besparingen op in het beheer.

„Bij vervanging en verhuizing nemen organisaties IP-telefonie tegenwoordig standaard in overweging”, zegt Robert van Amerongen, marketing- en communicatiemanager bij het Philips-onderdeel Business Communications. Net als zijn collega-concurrenten stelt Van Amerongen dat de belangstelling voor IP-telefonie begint over te slaan naar kleinere bedrijven.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer