Drugsbeleid Donner niet gewaardeerd in Berlijn
Het lukt minister Donner van Justitie maar niet om bij zijn Duitse collega Schily begrip te kweken voor het Nederlandse gedoogbeleid ten aanzien van softdrugs. Wat Donner ook voorstelt, Schily zal pas tevreden zijn als de coffeeshops in de grensstreek worden verboden.
Donner was woensdag speciaal naar Berlijn afgereisd om de Duitsers uit te leggen dat de Nederlandse regering wel degelijk een harde aanpak voorstaat op het gebied van softdrugs. De Nederlandse bewindsman had zelfs een primeur op zak: hij overweegt een pasjesplicht in te voeren voor coffeeshops. Wie softdrugs wil kopen, zou lid moeten zijn van de shop. Zo zou drugstoerisme kunnen worden bestreden.
Voor Hollandse begrippen mag het een vergaand plan zijn, Donners collega Schily was er geen moment van onder de indruk. „Moet je dan een uittreksel uit het bevolkingsrewoensdag tonen om de coffeeshop binnen te mogen?”, zo maakte hij zich vrolijk tijdens een gezamenlijke ontmoeting met de pers na afloop van het gesprek.
Het is niet voor het eerst dat Schily zijn ongenoegen uit over het Nederlandse drugsbeleid. In maart schreef hij een boze brief naar Donner, daarna ventileerde hij zijn kritiek tijdens informele onderonsjes op Europese bijeenkomsten om vervolgens in een tv-uitzending in het openbaar uit te halen. Als CDA’er is Donner het met de Duitse kritiek eens omdat ook zijn partij coffeeshops wil verbieden, maar als bewindsman is hij gebonden aan het kabinetsbeleid.
De Duitsers verwijten de Nederlandse regering slap optreden. Ook onze straffen zijn veel te laag. Ze klagen over overlast door drugstoerisme in de grensstreek, maar ook over koeriers op snelwegen en in treinen die met cocaïne onderweg zijn van Schiphol naar Italië.
Donner zegde woensdag toe de jacht op drugskoeriers te verhevigen. Desnoods zal hij risicovluchten vanuit de Antillen en Suriname verbieden. Op de luchthavens op de Antillen en in Suriname moeten alle passagiers worden gecontroleerd en niet alleen verdachte personen. Als dat niet helpt en de smokkel blijft voortduren, wil Donner de landingsrechten intrekken in samenwerking met het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De plannen van de minister komen waarschijnlijk morgen in de ministerraad.