Consument

Mitsubishi Space Star: groots in klein

Uit een hoge hoed tovert Mitsubishi de nieuwe Space Star. Slim gebouwd, compact vanbuiten, ruim vanbinnen, betaalbaar én belastingvrij.

Tony Vos
19 April 2013 15:34Gewijzigd op 15 November 2020 03:10
Niet eerder was Mitsubishi actief onder de allerkleinste personenauto’s, maar met de Space Star doet het merk direct kansrijk mee. Foto Tony Vos
Niet eerder was Mitsubishi actief onder de allerkleinste personenauto’s, maar met de Space Star doet het merk direct kansrijk mee. Foto Tony Vos

De nadruk op de Nederlandse markt ligt vooral op compacte, zuinige modellen, zeker als het gaat om de aankoop van een auto door particulieren. Mitsubishi kon tot voor kort niet aan die vraag voldoen, maar blaast vanaf nu met de Space Star een aardig partijtje mee.

Het succes van kleine modellen in de laatste jaren wordt vooral verklaard door de stimuleringsmaatregelen van de overheid. Ook al worden de grenswaarden voor CO2-uitstoot steeds strenger, nog altijd bieden diverse merken kleine modellen aan die in aanmerking komen voor vrijstelling van bpm en wegenbelasting.

Met de Colt, geproduceerd bij NedCar in Born, draaide Mitsubishi niet mee voor belastingvoordeel. De nieuwe Space Star mag niet als directe opvolger worden gezien. Met een lengte van 3,71 meter blijkt de vijfdeurs een stukje korter. Doordat de beschikbare lengte beter is benut, ontpopt de Space Star zich in het segment als een van de ruimste modellen. De nieuweling oogt duidelijk Aziatisch en komt erg anoniem over. De grote dakspoiler dringt ongetwijfeld de CO2-uitstoot verder terug, maar overheerst aan de achterkant behoorlijk. Nu zal dat de automobilist niet zo heel veel kunnen schelen. Die blijkt vooral op zoek naar veel waar voor zijn geld en maximaal voordeel. En eerlijk is eerlijk, de Mitsubishi maakt dit met z’n andere eigenschappen helemaal waar. Mitsubishi biedt de Space Star tegen een gunstig tarief aan omdat de auto in Taiwan van de band rolt. Daar liggen de lonen een stuk lager dan in Japan of Europa.

Een blik in het interieur leert dat Mit­subishi de zaakjes daar goed voor elkaar heeft. Waar sommige kleintjes aan de binnenkant het nodige plaatwerk in de carrosseriekleur tonen, strekt de bekleding zich over alle delen uit. Natuurlijk gebruikt Mitsubishi volop harde kunststoffen. Dat moet in deze prijsklasse nu eenmaal om de prijs op niveau te houden. Maar de oppervlaktes zien er netjes uit en maken een verzorgde indruk. Deze Intense-uitvoering staat als de meest complete in de reeks genoteerd en beschikt daardoor standaard over tal van opmerkelijke items. Zo kan de sleutel op zak blijven als je de auto wilt openen, sluiten of starten. Het stuurwiel heeft een lederen bekleding en kan van stand veranderen. Naast de grote snelheidsmeter centraal op het dashboard zit de toerenteller en rechts een ecometer, die aangeeft of iemand zuinig rijdt of niet. De zwarte basiskleur in het interieur komt saai over, maar Mitsubishi doet echt zijn best hier en daar wat andere accenten te leggen. De bekleding met een blauwpaarse gloed zorgt voor afwisseling. Dat doen ook de glanzend zwarte middenconsole en de metalen accenten op het stuur en rond de ventilatieroosters.

Wie spullen kwijt wil in de Space Star komt erachter dat Mitsubishi ook daar goed rekening mee heeft gehouden, gezien de hoeveelheid opbergvakken en bekerhouders. Het ruimteaanbod in de Space Star blijkt sowieso opmerkelijk. Zowel de achterbank als de bescheiden bemeten stoelen voorin bieden een behoorlijke zit. Verrassend blijkt het bagagevolume, dat met 235 liter groter uitvalt dan bij de langere Colt.

Onder de kap ligt een 1 liter driecilinder benzinemotor die het van een driepitter bekende roffelende geluid maakt. Dat klinkt overigens keurig gedempt op de achtergrond. De motor levert 71 pk en doet beslist niet onder voor concurrenten. De Space Star accelereert in 13,6 seconden naar de 100 km/u en topt op 172 km/u. De 14 inch wielen, lichtmetaal bij deze Intense, zijn voorzien van 165/65-banden. Voldoende breed voor een auto met een gewicht van 820 kg om genoeg rijdynamiek te bieden. Bovendien hebben de banden voldoende hoogte met het oog op comfort. Met een CO2-uitstoot van 92 g/km staat de Space Star voor een gunstig verbruik volgens de officiële meetmethode. In de praktijk valt het allemaal minder gunstig uit, al blijkt 1 op 17 binnen het concurrentieveld heel normaal.

Mitsubishi levert de nieuwe Space Star vanaf 8790 euro als 1.0 Entry zonder start-stopsysteem en daardoor een iets hogere CO2-uitstoot (en dus bpm). De schonere variant is er als Inform voor 9990 euro (inclusief airco) en als Intense voor 11.490 euro. De viercilinder 1,2 liter met CVT-automaat voldoet eveneens aan de normen voor bpm-vrijstelling en 14 procent bijtelling, en start vanaf 12.990 euro.


Mitsubishi Space Star 1.0 Intense

Topsnelheid

172 km/u

Acceleratie

13,6 sec. 0-100 km/h

Praktijkverbruik gemiddeld

1 liter op 17,0 km.

CO2-uitstoot

92 g/km

Plus

- Motor. De driecilinder benzinemotor met 1 liter inhoud komt vlot voor de dag en zet daardoor keurige prestaties neer.

- Interieur. Gezien de bescheiden buitenmaten is de Space Star aan de binnenkant verrassend ruim, zowel voor vier passagiers als hun bagage.

- Budget. De Space Star voldoet met zijn lage CO2-uitstoot aan de normen voor vrijstelling van bpm en wegenbelasting, alsmede 14 procent bijtelling.

Min

Uitstraling. De auto heeft een erg Aziatisch voorkomen, zeer neutraal en niet eigen aan het merk.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer