Geen oplossing voor gladde Maaslijn
Treinreizigers op de Maaslijn (Nijmegen-Boxmeer) riskeren voorlopig vertragingen door herfstblaadjes die gladde sporen veroorzaken. Spoorwegbeheerder ProRail heeft materiaal noch personeel om de rails op het traject te behandelen met stroeve gel, aldus een woordvoerder woensdag. ProRail heeft ook geen andere, structurele oplossing paraat.
Voor de derde achtereenvolgende dag zijn er woensdag op het traject Nijmegen-Boxmeer wegens gladde rails stoptreinen uit de dienstregeling gehaald. Sneltreinen maken extra stops en hebben een langere remweg, waardoor vertragingen van ongeveer een halfuur ontstaan.
Maandag is ProRail begonnen met de gelbehandeling op de vijf trajecten van het kernnet (Utrecht-Amersfoort, Amersfoort-Zwolle, Utrecht-Arnhem, Arnhem-Den Bosch en Den Haag CS-Gouda). De Maaslijn hoort daar niet bij. Volgens ProRail is het onmogelijk om de huidige planning aan te passen of uit te breiden.
„Er is bewust voor deze vijf drukke en belangrijke trajecten gekozen omdat vertragingingen op dit kernnet gevolgen hebben voor het hele land”, aldus de woordvoerder.
De gelbehandeling gebeurt voor de ochtendspits op honderden meters voor en honderden meters na een station. Daar ondervinden machinisten de meeste hinder van gladde sporen. Vanaf maandag behandelt ProRail de sporen ook voor de avondspits.
Door een zware herfststorm op 27 oktober vorig jaar raakten vierhonderd treinen beschadigd. Door blokkeren of slippen sleten de wielen veel sneller. De Nederlandse Spoorwegen (NS) zagen zich genoodzaakt deze treinen uit de roulatie te halen met grote vertragingen tot gevolg.
De gelbehandeling is een van de maatregelen die de NS nam om de overlast voor de reiziger zoveel mogelijk te beperken. Samem met een gladheidswaarschuwingssysteem en een nieuw remsysteem kostte dit 17 miljoen euro.