Medewerkers de Fakkel houden van boeken en mensen
LEERDAM. „Om dit werk goed te kunnen doen, moet je van boeken en van mensen houden. En een open oor hebben. Soms komt er een klant in de winkel die een kaart koopt voor iemand die ongeneeslijk ziek is. Dan komen de verhalen los.”
Dat zegt Jannie Matsinger van christelijke boekhandel de Fakkel in de Kerkstraat in Leerdam. Dit voorjaar viert de winkel zijn twintigjarig bestaan met tal van activiteiten. „Ons belangrijkste doel is de mensen bekend te maken met de Bijbel”, zegt de vrijwilligster die vanaf het begin bij de winkel betrokken is, de laatste zestien jaar als coördinator. „Bijna alle klanten zijn kerkelijk of zoekende. Wij proberen hen toe te rusten met goede, opbouwende lectuur.”
De winkel draait op circa twintig vrijwilligers. Matsinger is enthousiast over het team. „De vrijwilligers zijn gemotiveerd en gedreven. Een vrijwilliger is binnen een halfjaar weg of is hier niet meer weg te slaan.”
In de loop der jaren heeft de Fakkel een vaste klantenkring opgebouwd. Behalve particulieren weten kerkenraden, verenigingen en (zondags)scholen hun weg naar de winkel te vinden voor boeken, kaarten en cadeautjes. Toch merken ook Matsinger en haar medewerkers dat het crisis is. „Vooral wat muziekuitgaven betreft, zeker het Engelstalige genre. Mensen bestellen vaker via internet. Wij doen er alles aan om hen naar de winkel te krijgen. Je moet inventief zijn om klanten te trekken. Ik wil niet klagen. Mensen zijn nog steeds bereid geld uit te geven voor een goed boek. Dat hebben we gemerkt met Pasen en met de aankoop van belijdeniscadeaus.”
De medewerkers van de Fakkel proberen het gezellig te maken. „Klanten waarderen het dat we de tijd nemen voor een goed advies. Maar ook dat ze zelf in alle rust kunnen zoeken, naar muziek kunnen luisteren of met een boek even kunnen gaan zitten voor een kopje koffie. Die gastvrijheid wordt op prijs gesteld.”
Het werk is veranderd, ervaart de inwoonster van Meerkerk. „Behalve aandacht en een goede sfeer wordt er van de vrijwilligers steeds meer professionaliteit gevraagd. Goede bedoelingen alleen zijn niet meer voldoende. Klanten vragen ook om kennis en deskundigheid. Laatst zei iemand dat het zo fijn is om hier te zijn. Een mooier compliment kunnen ze niet maken.”