Winst- en omzetdaling voor somber AkzoNobel
AMSTERDAM (ANP). Verfspecialist AkzoNobel heeft in de eerste maanden van dit jaar veel last gehad van de economische malaise in Europa. De vraag naar de producten van de onderneming was zwak, waardoor de winst en omzet daalden. Relatief sterke prestaties in Latijns-Amerika en China konden de Europese zwakte slechts gedeeltelijk compenseren.
De omzet van het chemieconcern kwam 7 procent lager uit op 3,465 miljard euro. Ook de operationele winst (ebit) daalde met 8 procent tot 217 miljoen euro. De nettowinst ging met 13 procent terug tot 96 miljoen euro. De resultaten, met uitzondering van de ebit, liggen onder de verwachting van analisten. De daling van de omzet was ook het gevolg van de verkoop van activiteiten, onder meer van een fabriek in Pakistan.
Volgens financieel topman Keith Nichols blijft „de economische omgeving uitdagend” en verwacht AkzoNobel „geen spoedige verbetering in de trends die wij in onze activiteiten waarnemen”. Vooral de situatie in Europa zal niet snel veranderen, aldus Nichols. In China en in Zuid-Amerika groeit de economie weliswaar minder snel dan pakweg 2 jaar geleden, maar is er nog steeds sprake van robuuste economische groei, voegde hij toe.
AkzoNobel voert het eerder aangekondigde kostenbesparingsprogramma versneld uit en ligt daarbij op schema. Nichols zegt ervan uit te gaan dat het besparingsdoel van 500 miljoen euro (jaarlijks) al eind dit jaar zal worden gehaald. Met name de verfactiviteiten in Europa worden geherstructureerd. De Amerikaanse verfactiviteiten zijn verkocht en de desinvestering is deze maand afgerond.
Nichols wilde niet ingaan op de details van de herstructurering in Europa. In sommige gevallen is het bedrijf verwikkeld in gesprekken met sociale partners, zei hij. Uit cijfers van het bedrijf blijkt dat in de eerste drie maanden van dit jaar wereldwijd 480 banen zijn geschrapt als gevolg van herstructureringen. Er zijn 190 mensen aangenomen als gevolg van „seizoensfluctuaties”.
De omzet van de tak ‘Decorative Paints’ daalde met 5 procent. Maar door lagere kosten was het bedrijfsresultaat wel hoger dan in dezelfde periode in 2012. Nichols benadrukte dat ook het zogenoemde ‘rendement op de omzet’ bij ‘Deco’ is gestegen. AkzoNobel heeft zich in zijn nieuwe strategie die in februari werd gepresenteerd onder meer ten doel gesteld om dit op te voeren.