Economie

Danone profiteert van vraag babyvoedsel

PARIJS (ANP) – Danone profiteerde in het eerste kwartaal van een sterke vraag naar onder meer baby- en kinderzuivel in opkomende markten. Daarmee werd de zwakke vraag naar de producten van het Franse bedrijf in Europa gecompenseerd.

16 April 2013 08:05Gewijzigd op 15 November 2020 03:05

De omzet steeg met ruim 4 procent tot 5,34 miljard euro. De vergelijkbare omzet, exclusief valutaschommelingen, ging met 5,6 procent omhoog. In opkomende markten en Noord-Amerika steeg de omzet met zo’n 10 procent, terwijl in Europa juist sprake was van een daling met ruim 5 procent.

„De solide prestatie in het eerste kwartaal weerspiegelde opnieuw het contrast tussen robuuste groei in opkomende markten en de langzame markt in Europa”, zei topman Franck Riboud dinsdag. Riboud liet weten dat de reorganisatie die Danone eerder aankondigde, waarbij 4 procent van de banen bij het bedrijf in Europa zouden worden geschrapt, op schema ligt.

Danone geeft over het eerste kwartaal geen winstcijfer. De onderneming bevestigde wel de eerder afgegeven verwachtingen voor een omzetstijging van minimaal 5 procent in heel 2013.

Analisten waarschuwden vorige week wel voor te veel optimisme over de opkomende markten. Volgens hen staat de grootste markt voor Danone, Rusland, flink onder druk. Ook zou Danone op den duur prijsdruk ondervinden in China.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer