Binnenland

Dubbel waternet Leidsche Rijn „moest mislukken”

De wijze waarop Waterleidingbedrijf Hydron Midden Nederland het dubbele waterleidingnet in de Vinex-wijk Leidsche Rijn heeft opgezet, was voorbestemd om te mislukken.

ANP
22 October 2003 09:04Gewijzigd op 14 November 2020 00:39

Dat concludeert de Raad voor de Transportveiligheid op grond van een onderzoek naar het doordringen van huishoudwater in het drinkwater, dat Hydron in het nieuwe Utrechtse stadsdeel leverde.

De vervuiling van het drinkwater met het minder gezuiverde huishoudwater leidde eind 2001 en begin 2002 tot ziektes van bewoners en tot grote onrust in de wijk, onder meer door onvoldoende duidelijke communicatie, aldus de raad in het dinsdag openbaar gemaakte onderzoek.

De fouten hebben volgens de onderzoekers vooral betrekking op de organisatie van het project. Zo is gebleken dat de kwaliteitssystemen van Hydron en van de betrokken aannemers niet op elkaar aansloten. De organisatie van het project was zodanig dat te veel afhing van „mensen die geen fouten mochten maken”, aldus de raad.

De raad, onder voorzitterschap van mr. Pieter van Vollenhoven, onderzocht de problemen met het dubbele waternet, hoewel het experiment daarmee begin dit jaar definitief werd gestaakt. De raad meent dat bij toekomstige projecten lering kan worden getrokken uit de fouten die in Leidsche Rijn zijn gemaakt.

Overigens heeft het ministerie van VROM bepaald dat de grootschalige levering van huishoudwater door waterleidingbedrijven niet langer wordt toegestaan. Alleen in specifieke kleinschalige gevallen kan het gebruik van huishoudwater voor bijvoorbeeld het spoelen van toiletten mogelijk blijven, zo liet staatssecretaris Van Geel de Tweede Kamer in augustus weten.

Directeur C. Bruggink van Hydron Midden Nederland is het totaal oneens met de conclusies van de raad. Hij noemt het rapport te weinig op feiten gebaseerd om de conclusie te kunnen trekken dat het huishoudwaterproject voorbestemd was om te mislukken. „Wij hebben bij de aanleg van het systeem steeds met volledige instemming van instituten als KIWA, RIVM en de inspectie van VROM gehandeld. Zij stonden er helemaal achter dat we het systeem, met de nodige waarborgen, door gecertificeerde aannemers lieten aanleggen, want die moet je kunnen vertrouwen.

Toen het mis ging, hebben we de bewoners direct geïnformeerd door bij hen aan te bellen en hen te adviseren alleen nog gekookt water te drinken. Ook hebben we de problemen onmiddellijk bij de instanties gemeld en vanaf dat moment alleen nog drinkwater geleverd”, aldus Bruggink.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer