Economie

Meeste supers zetten het mes in de prijzen

Nadat Albert Heijn forse prijsverlagingen op meer dan 1000 artikelen heeft doorgevoerd, volgen nu de meeste andere supermarktketens.

Redactie economie
21 October 2003 10:38Gewijzigd op 14 November 2020 00:39

Ook Edah, Konmar, Super De Boer, Plus, Garantmarkt, C1000, Digros, Dirk van den Broek en Bas van der Heijden laten hun prijzen flink zakken.

Bij Edah zijn vanaf dinsdag de prijzen van 1000 artikelen blijvend omlaag gegaan. Ook bij Konmar worden 1000 artikelen goedkoper. Maandagochtend lekte uit dat bij Super De Boer ongeveer 150 artikelen goedkoper worden. Daar doet moederbedrijf Laurus nog eens 850 producten bij, zodat vandaag 1000 producten goedkoper zijn geworden.

Ook Schuitema (C1000) gaat prijzen verlagen. Directeur J. Brouwer wilde maandag nog niet zeggen hoeveel producten goedkoper worden.

Ook Dirk van den Broek (onder meer Digros, Dirk van den Broek en Bas van der Heijden) doet mee. „We adverteren vandaag met honderd nieuwe prijsverlagingen”, aldus directeur D. van den Broek. „Die komen boven op de 180 producten die we gisteren al goedkoper hebben gemaakt. We hadden dit vorige week al willen aankondigen, maar door de gebeurtenissen in Amsterdam bij ons filiaal aan het Heinekenplein (waar Anja Joos in elkaar werd geslagen en later overleed, red.) hebben wij dit uitgesteld.”

Van den Broek bereidde zich al voor op de prijzenslag. „Via onze spionnen hadden we de plannen van Albert Heijn vorige week al in handen.”

Verder heeft ook Sperwer (Plus en Garantmarkt) aangekondigd met prijsverlagingen te komen. „Er moet een bepaald prijsverschil zijn tussen onze winkels en Albert Heijn”, aldus directielid J. de Korte. „Wij gaan dat verschil terugbrengen tot het oude niveau.”

Prijsvechter Jumbo Supermarkten maakt zich niet al te druk over de prijzenslag. „Zelfs na de prijsverlagingen van Albert Heijn zijn wij gemiddeld 14,4 procent goedkoper”, aldus directielid C. Cloosterman-van Eerd van de keten. „We hebben de verschillen dinsdagochtend doorgerekend en daaruit blijkt dat wij gemiddeld 7 procent goedkoper zijn als we alleen kijken naar de 1000 producten die Albert Heijn in prijs heeft verlaagd.” Toch heeft ook Jumbo de prijs van veel producten dinsdag verlaagd.

Deskundigen in de branche denken dat uiteindelijk de fabrikant het gelag moet betalen. „De supermarktketens gaan proberen een deel van het verlies terug te halen bij fabrikanten”, denkt supermarktdeskundige G. Rutte.

Een van de grote A-merkfabrikanten in Nederland is Unilever. Dat concern heeft nog niet gepraat met Albert Heijn over prijzen. „Er is geen sprake geweest van een gesprek”, zei de woordvoerder. „Wij verkopen onze producten voor prijzen die wij interessant vinden.” Ongeveer een jaar geleden hadden Albert Heijn en Unilever (onder meer Omo, Croma, Knorr, Unox en Cif) ruzie over prijzen. Daarop zette Albert Heijn voor ruim een week verscheidene Unilever-producten buiten de deur.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer