„Banken moeten veel beter communiceren”
AMSTERDAM (ANP) – Banken moeten hun communicatie drastisch verbeteren. Ze moeten beter aangeven hoe bijvoorbeeld storingen zijn ontstaan en hoe ze hun eigen rol in de komende jaren zien. Dat zei voorzitter Ronald Gerritse van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) dinsdag bij de presentatie van het jaarverslag van de toezichthouder.
Gerritse wees op de manier waarop vorige week met de grote storing bij ING en iDeal werd omgegaan. „Pas in de avond kwam er wat uitleg van de Nederlandse Vereniging van Banken. Dat had uren eerder moeten gebeuren. Dit verdient geen schoonheidsprijs.”
Gerritse mist ‘de stem’ van de banken ook in de discussie over de toekomst van de financiële sector. „Het is oorverdovend stil aan de kant van de banken. Ze zijn in hun schulp gekropen en komen er niet uit. Het zou helpen als banken en verzekeraars open en eerlijk zouden praten over de moeilijkheden die ze hebben.”
De AFM wil graag van de banken horen welke bijdrage zij denken te kunnen leveren aan het herstel van de economie. „We hebben de financiële sector overal hard bij nodig: bij het oplossen van de problemen op de woningmarkt, met de pensioenen, in de zorg”, aldus Gerritse. „Maar ze hebben kennelijk het idee dat ze niets meer goed kunnen doen en besluiten te zwijgen. Dat is de slechtst denkbare strategie. Bij het herstel van vertrouwen hoort ook eerlijk vertellen wat er aan de hand is.”
De toezichthouder hamert er zelf op dat financiële instellingen de klant centraal moeten stellen en afscheid moeten nemen van producten die vooral bedoeld zijn om de bank geld te laten verdienen. „Maar de sector moet zelf nadenken en zelf laten weten hoe de toekomst eruitziet”, benadrukte Gerritse. „Er is geen reden om daarin terughoudend te zijn, er is behoefte aan debat.”