Aangifte en onderzoeken na cyberaanval ING
AMSTERDAM (ANP) – De problemen die klanten van ING vrijdag en zaterdag ondervonden met internetbankieren, waren zondag voorbij. De bank zei geen signalen meer te hebben ontvangen van inlogproblemen. „Mensen kunnen weer normaal internetbankieren en daar zijn we blij mee”, aldus de bank. Ook betalingssysteem iDeal werkte zondag weer naar behoren.
Een grote internetaanval legde vrijdag het internetbankieren van ING plat. Ook iDeal was vrijwel helemaal uit de lucht. De aanvallers bestookten de sites met dataverkeer, zodat ze nauwelijks bereikbaar waren. Het is niet bekend wie achter de zogeheten DDoS-aanval zitten en wat de dader of daders ermee wilden bereiken.
Zaterdagmiddag stopte de cyberaanval pas. Klanten van ING konden daarna nog wel hinder ondervinden bij het inloggen voor internetbankieren. Ook waren er nog problemen met iDeal.
ING kondigde zaterdag aan aangifte te doen van de internetaanval. Het Openbaar Ministerie begint een strafrechtelijk onderzoek, dat wordt uitgevoerd door het team High Tech Crime van de politie onder gezag van het landelijk parket.
Ook het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) van het ministerie van Veiligheid en Justitie onderzoekt de zaak. Een woordvoerder van het centrum vindt het echter lastig te zeggen of, en zo ja hoe lang het kan duren tot de bron van de aanval achterhaald wordt. „De aanval kwam niet rechtstreeks vanaf de bron, maar via allerlei gemaskeerde IP-adressen. Die schakels moeten eerst zichtbaar gemaakt worden voordat we verder terug kunnen in de informatiestroom”, aldus een woordvoerder. Misschien zijn er zelfs meerdere bronnen: dat is nu nog niet duidelijk.
Voor MKB-Nederland zijn de problemen met het betalingsverkeer door cyberaanvallen „onacceptabel”. Dat zei Hans Biesheuvel, voorzitter van MKB-Nederland, in Eva Jinek op Zondag. Minister Henk Kamp (Economische Zaken) zei in de uitzending dat het aan de banken is om de problemen te verhelpen en dat de overheid hen daarbij zal ondersteunen.