Drukte bij de ”Nachtwacht”
’t Was opvallend druk bij de ”Nachtwacht”, donderdag. Journalisten uit binnen- en buitenland hadden het voorrecht om ruim voor de officiële opening (volgende week zaterdag) het gerestaureerde Rijksmuseum vanbinnen te bekijken. En wat deden ze? Ze verdrongen zich voor het enige schilderij in het hele museum dat op de oorspronkelijke plek is teruggehangen.
Maar het ging natuurlijk wel om Rembrandts meesterwerk, het monumentale doek waar Pierre Cuypers in 1885 het Rijksmuseum omheen bouwde.
De zaal waar de ”Nachtwacht” hangt, is een van de ruimtes in het museum waar de uitbundige decoraties van Cuypers weer prominent zichtbaar zijn gemaakt. De rooms-katholieke architect had het gebouw letterlijk van onder tot boven opgetuigd met torens, beelden, tegeltableaus en gebeeldhouwde friezen. Alsof het een gotische kathedraal was. Het is geen toeval dat de eregalerij op het middenschip van een kerk lijkt en dat de ”Nachtwacht” kwam te hangen op de plek van het hoogaltaar.
Niet iedereen was gecharmeerd van deze onmiskenbaar rooms-katholieke uitstraling. Koning Willem III weigerde aanwezig te zijn bij de opening in 1885. En veel versieringen van Cuypers werden al gauw vakkundig weggewerkt achter smetteloos witte pleisterlagen en efficiënt verlaagde plafonds.
In het nieuwe Rijksmuseum mag Cuypers zich weer vertonen. Maar niet overal. Want er is méér kunst die de aandacht vraagt.