Polo schakelt cilinders uit
Autofabrikanten zoeken permanent naar technieken om het brandstofverbruik verder te verlagen. Volkswagen zet binnen zijn merkenportfolio in op cilinderuitschakeling zoals bij de Polo BlueGT.
Duidelijk mag zijn dat een zuinigheidsconcept al lang niet meer alleen een laag brandstofverbruik tot doel heeft. Technieken om brandstof te besparen mogen niet ingrijpen in comfort en prestaties. Volkswagen lanceert zijn cilinderuitschakeling niet alleen op een nieuwe, sportief getinte variant van de Polo. De techniek staat klaar voor een brede inzet. De Volkswagen Groep kondigt al diverse modellen aan die de 1.4 TSI-motor met cilinderuitschakeling onder de kap krijgen. De primeur reserveerde het merk voor de Polo, al gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat Audi dezelfde techniek ook al levert op zijn nieuwe 4 liter V8.
Het principe van cilinderuitschakeling laat zich gemakkelijk uitleggen. Doordat onder bepaalde omstandigheden twee cilinders niet meedoen, kan er brandstof worden bespaard. De 1,4 liter krachtbron met turbo en directe inspuiting geniet een grote bekendheid binnen het modellenpalet van diverse Volkswagenmerken. In dit geval gaat het om een versie die een vermogen levert van 140 pk en komt tot een koppel van 220 Nm tussen 1500 en 3500 toeren per minuut (tpm). Daarmee plaatst Volkswagen de Polo BlueGT onder de Polo GTI, de snelste versie uit het programma. Als de auto constante snelheden rijdt, schakelt de motor automatisch over op twee cilinders. In dat geval voorziet de elektronica de middelste twee cilinders niet meer van benzine. Bovendien worden de in- en uitlaatkleppen op elektromagnetisch weg tot stilstand gemaand. Ongeacht de gekozen versnelling kan de motor dit doen tussen de 1400 en 4000 tpm. De bestuurder voelt het nauwelijks als de krachtbron maar op twee pitten loopt. Op de centrale display op het dashboard valt hierover een melding te lezen. Het vervolgens intrappen van het gaspedaal heeft tot gevolg dat de twee middelste cilinders hun partijtje weer mee blazen. Dat gaat heel in de verte gepaard met een licht schokje.
Brandstof besparen staat boven aan het wensenlijstje bij deze techniek. De motor loopt extra zuinig als de bestuurder rustig rijdt, maar geeft ook direct thuis als deze om prestaties vraagt. Daar heeft de BlueGT helemaal geen moeite mee. In 7,9 seconden sprint de 3,97 meter lange hatchback naar de 100 km/u en hij zet een top van 210 km/u neer. Geen cijfers die bij een willekeurige spaarversie horen. Maar wie altijd optimaal van deze prestaties gebruikmaakt, zal ook weinig merken van een extra gunstig verbruik. Bij normaal rijgedrag claimt Volkswagen een winst van 10 procent, die in stadsverkeer verder kan oplopen. Een gemiddeld praktijkverbruik van 1 op 15 blijkt realistisch. Dat is netjes, maar niet uitzonderlijk. Behalve de versie met handgeschakelde zesbak, het onderwerp van deze test, levert Volkswagen dezelfde auto met de comfortverhogende 7-traps DSG met dubbele koppeling. Die heeft geen invloed op de prestaties en verlaagt fractioneel het verbruik. Volkswagen komt, afhankelijk van de versnellingsbak, uit op een CO2-uitstoot van 105 tot 107 g/km. Daarmee valt de auto binnen de normen voor 20 procent fiscale bijtelling.
De Polo straalt sportiviteit uit. De sportief ogende bumpers, glanzend zwarte buitenspiegels, 17 inch lichtmetalen wielen en een dubbele uitlaat behoren tot de standaard. In het interieur bekent de auto kleur, vooral door de specifieke bekleding met kleurrijke accenten op de goed ondersteunende stoelen. Het leer op het aan de onderzijde afgeplatte stuur is deels geperforeerd. Op de onderste spaak staat een GT-vermelding, terwijl de andere twee een rijke sortering bedieningsknoppen dragen. Bij de BlueGT hoort ook een zwarte hemelbekleding. Dat wordt doorgaans gezien als een sportief detail. Maar in deze auto zorgt het optisch voor een verlaging van dak, waardoor mensen die last hebben van claustrofobie zich in de BlueGT allesbehalve thuis zullen voelen.
Wat betreft het samenspel tussen gaspedaal, motor, versnellingsbak, besturing en afstemming blijkt de Polo BlueGT een aanstekelijk rijdende auto die heel gemakkelijk zijn kracht afgeeft. Zo gemakkelijk dat de sportief ingestelde gebruiker de achtergrond van de prachtige techniek van cilinderuitschakeling heel snel vergeet en gewoon lekker geniet van een uitermate scherp rijdende hatchback.
De Volkswagen Polo BlueGT start als driedeurs met zesbak bij 20.650 euro. DSG kost 2.000 euro extra en voor 465 euro heeft de auto vijf deuren.
Volkswagen Polo BlueGT
Topsnelheid
210 km/h
Acceleratie
7,9 sec. 0-100 km/h
Praktijkverbruik gemiddeld
1 liter op 15,0 km.
CO2-uitstoot
107 g/km
brandstofverbruik +
Cilinderuitschakeling levert een bijdrage aan het verder terugdringen van het brandstofverbruik. Maar de rechtervoet van de bestuurder blijft bepalend.
prestaties +/+
Met een vermogen van 140 pk en een flink koppel over een breed toerenbereik is de direct ingespoten turbomotor tot prima prestaties in staat.
interieur +/-
De afwerking van het interieur staat op een hoog niveau; sportieve elementen geven net dat beetje extra. Het zwarte plafond verlaagt optisch het interieur, jammer.
ruimte +
De Polo van Volkswagen is een volwassen ogende auto die wat binnenruimte betreft kan worden vergeleken met de Golf van een paar generaties terug.
prijs -
Mooie techniek gekoppeld aan een behoorlijk sportieve en rijke uitrusting zorgen er wel voor dat de aanschafprijs van de Polo BlueGT aan de hoge kant is.