Kapitein veerpont maakte grove fout
Grove nalatigheid van de kapitein is vermoedelijk de oorzaak van het ongeluk met een New Yorkse veerboot, waardoor woensdag zeker tien doden en meer dan zestig gewonden zijn gevallen.
Dit meldde de krant The New York Times zaterdag.
Tegen de dienstvoorschriften in bevond kapitein Michael Gansas zich niet in de stuurhut toen het schip met een snelheid van bijna 30 kilometer per uur en met 1500 mensen aan boord op de betonnen kade van Staten Island af voer. Daardoor was er niemand in de cabine die kon ingrijpen toen de tweede kapitein aan het stuur onwel werd, aldus de krant.
Volgens de regels moeten steeds beide kapiteins of een van de kapiteins en een bemanningslid met ervaring aan het roer in de cabine zijn bij de vertrek- en aankomstmanoeuvres. Bemanningsleden hebben tijdens verhoren door de Amerikaanse verkeersongevallenraad gezegd dat de 38-jarige kapitein pas vanaf het achterste deel van het schip naar voren was komen rennen toen bleek dat het schip minuten voor de aankomst nog steeds op volle snelheid voer. Als hij wel op zijn plaats was geweest, had hij kunnen ingrijpen.
Gansas had verklaard dat de plotselinge ineenstoring van zijn 55-jarige collega hem totaal had verrast en dat hij de zware man niet snel genoeg uit de buurt van de instrumenten had kunnen krijgen om het schip nog te kunnen afremmen.
De tweede kapitein heeft na de ramp geprobeerd zelfmoord te plegen. Zijn toestand is inmiddels stabiel, maar hij kan nog niet worden verhoord.