Economie

Carglass en ANWB weren ‘plaagbellers’

Carglass en de ANWB gaan vanaf maart ’plaagbellers’ weren. Met een druk op de knop zijn telefonische medewerkers in staat hun servicenummer te blokkeren voor het telefoonnummer dat de ’terreurbeller’ gebruikt. Carglass heeft dit zaterdag bevestigd.

ANP
21 January 2002 08:06Gewijzigd op 13 November 2020 23:22

Vooral in de avonduren worden (gratis) servicenummers vaak lastiggevallen door ’plaagbellers’. „Dat kan oplopen tot 80 procent van de telefoontjes die binnenkomen. Het gaat dan om honderden calls”, aldus een woordvoerder van Carglass. „Tot nu toe konden telecomproviders hiervoor geen passende oplossing bieden, maar op initiatief van ons bedrijf heeft KPN nu toch een afdoend middel gevonden.”

Veel van de ongewenste telefoontjes komen van een mobiel toestel. Daarom besloot het Korps Landelijke Politiediensten onlangs de bewuste bellers met SMS-berichten te bestoken om op die manier hun toestel tijdelijk onbruikbaar te maken. „Wij streefden echter naar een technische oplossing, ook toepasbaar op reguliere nummers. Zelfs die waarvan de nummerherkenning is uitgeschakeld. En die mogelijkheid is er nu.”

Wanneer een van de medewerkers van een callcenter merkt dat er sprake is van een ’plaagbeller’, wordt „na een vastgestelde procedure” de bewuste knop ingedrukt. De verbinding met het gratis servicenummer kan dan voor bepaalde tijd niet meer tot stand worden gebracht. In plaats daarvan krijgt de beller een meldtekst die aangeeft dat het nummer alleen nog betaald gebeld kan worden. Na enige tijd wordt deze blokkade weer opgeheven.

Hoe lang dit duurt, wil Carglass niet zeggen. „Want dan zul je zien dat de plaagbeller meteen weer aan de bel hangt. We gaan die blokkade dus variëren.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer