Politiek

Tweede Kamer ziet niets in voorstel NS

DEN HAAG (ANP) – Het plan van de NS om het oordeel van de reiziger minder zwaar te laten meewegen in de beoordeling van de prestaties, kan volgens de Tweede Kamer meteen weer de prullenbak in. VVD, PvdA, D66 en PVV zijn vrijdag in elk geval niet gecharmeerd van het voorstel.

29 March 2013 11:03Gewijzigd op 15 November 2020 02:45

PvdA-Kamerlid Duco Hoogland vindt het „totale waanzin” dat een publiek bedrijf niet wil worden afgerekend op het oordeel van de klant. Hij vindt het juist goed dat er niet alleen wordt gelet op de feitelijke prestaties, maar ook op de mening van de reiziger. „Dat houdt je scherp.”

Volgens Betty de Boer van de VVD neemt de NS de reiziger op deze manier niet serieus. „Ze zijn hier chagrijnig over, maar ze kunnen hun energie beter steken in verbeteringen”, stelt ze. Bovendien zou je als bedrijf volgens haar precies moeten willen weten op welke onderdelen je het goed of slecht doet in de ogen van de klant. „Dan kun je iets verbeteren”, aldus De Boer.

Stientje van Veldhoven, Kamerlid voor D66, wil dat het plan zo snel mogelijk weer van tafel verdwijnt. „De NS staat tenslotte in dienst van de reiziger”, zegt ze.

Volgens Van Veldhoven zou een top-20 van de grootste knelpunten op het spoor moeten worden opgesteld. Voor die knelpunten, zoals bijvoorbeeld de Schipholtunnel, moeten specifieke afspraken gaan gelden over op tijd rijden in de spits en voldoende zitplaatsen in de trein. Als het lukt om de knelpunten aan te pakken, stijgt de tevredenheid van de reiziger vanzelf, denkt de D66-politica.

Volgens Machiel de Graaf van de PVV haalt de NS met het voorstel de neus op voor de mening van de reiziger. „De klantgerichtheid is ver te zoeken”, stelt hij.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer