CSM verkoopt bakkerijtak aan Rhône
DIEMEN (ANP) – CSM verkoopt zijn bakkerijtak voor circa 1 miljard euro aan investeringsmaatschappij Rhône Capital. Dat maakte de producent van melkzuur en bakkerijbenodigdheden maandag bekend. De verkoop levert CSM netto 850 miljoen euro in contanten op.
De bakkerij-activiteiten van CSM hadden in 2012 een omzet van zo’n 2,5 miljard euro. Er werken zo’n 8200 mensen bij het onderdeel in 28 landen. CSM zette Bakery Supplies in mei vorig jaar in de etalage, omdat het zich wil richten op de divisies Purac, dat melkzuur produceert, en Caravan Ingredients, dat speciale ingrediënten voor bakkerijen en andere voedseltoevoegingen maakt.
CSM en Rhône denken de verkoop in het derde kwartaal van dit jaar af te ronden. De transactie moet nog wel worden goedgekeurd door de autoriteiten in Europa en de Verenigde Staten. Rhône neemt ook de merknaam CSM over. Rhône Capital heeft zijn hoofdkwartier in New York en heeft ook kantoren in Londen en Parijs.
Topman Gerard Hoetmer van CSM zei in een toelichting dat de verkoop van de bakkerijtak een belangrijke mijlpaal is in de ontwikkeling van het bedrijf en een „essentiële stap” bij de transformatie naar een leidende producent van innovatieve bio-ingrediënten en oplossingen. CSM gaat later dit jaar van naam veranderen.
Hoetmer wilde niet zeggen waarvoor de opbrengst van de verkoop zal worden gebruikt. Het bedrijf zal daarover op zijn Capitals Market Day in juni meer informatie naar buiten brengen. „We kunnen met de opbrengst doen wat we willen, inclusief een uitkering aan de aandeelhouders”, aldus de topman.
Hoetmer gaf verder aan dat met de naamswijziging op zeer beperkte schaal kosten zijn gemoeid. Hij wilde geen tipje van de sluier oplichten over wat de nieuwe bedrijfsnaam gaat worden.