Alle leerlingen groep 8 gaan eindtoets maken
DEN HAAG (ANP) – Voortaan moeten alle leerlingen van groep 8 van de basisschool in april of mei een eindtoets gaan maken. De uitkomst van die toets, vergelijkbaar met de Cito-toets die nu in februari wordt afgenomen, moet het schooladvies van de leraar gaan bevestigen. Voor dat plan van staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) bleek donderdagavond in de Tweede Kamer een ruime meerderheid te zijn.
De steun van oppositiepartijen CDA en D66 werd binnengesleept tijdens de dinerpauze van het debat. Dat was nodig omdat de coalitie van VVD en PvdA geen meerderheid heeft in de Eerste Kamer, waardoor het wetsvoorstel van Dekker daar zou kunnen stranden.
En dus werd een handreiking gedaan naar het CDA. Die partij wil dat scholen zelf mogen kiezen bij welke toetsenmaker de eindtoets wordt afgenomen. Dekker heeft daartegen geen bezwaar, als de toetsen maar goed vergelijkbaar zijn en vooral meten hoe kinderen het doen op gebied van taal en rekenen. Ook wilde Kamerlid Michel Rog dat de wet over 4 jaar wordt geëvalueerd. Dekker noemde dat „heel gezond”.
D66 kreeg het voor elkaar dat de Cito-toets zo laat mogelijk in het jaar wordt afgenomen. Dekker had april voorgesteld, maar nu kan het zelfs mei worden. „Daardoor wordt het schooladvies echt leidend”, aldus Kamerlid Paul van Meenen. Ook werd afgesproken dat een leraar het schooladvies moet heroverwegen als de uitslag van de toets hoger is. Daarmee is een voorstel van de PvdA om het hoogste advies te laten gelden van tafel.
Wel bleef het plan van de coalitie overeind om een zogeheten adaptieve toets te gaan maken. Dat is een toets die digitaal wordt afgenomen en zich automatisch aanpast aan het niveau van de leerling. Die toets moet er over 3 jaar zijn. In de tussentijd mogen scholen een makkelijke Cito-toets blijven aanbieden aan leerlingen die waarschijnlijk naar het vmbo gaan. Eerder leek het er nog op dat die aangepaste toets zou sneuvelen, om de PVV tegemoet te komen. Die partij had ook voor een meerderheid kunnen zorgen.
Het wetsvoorstel van Dekker regelt verder dat scholen goed moeten bijhouden hoeveel vorderingen een leerling door de jaren heen maakt. Met zo’n systeem kan een leraar volgens Dekker een beter schooladvies geven. Bovendien is dan meetbaar hoeveel een leerling vooruit is gegaan.