RD blijft berichten over de paus
Waarom besteedt het RD uitgebreid aandacht aan het aftreden van de vorige paus en de verkiezing van de nieuwe leider van de Rooms-Katholieke Kerk? Het antwoord is eenvoudig: dat is belangrijk nieuws. Ja, ook belangrijk voor mensen die vanuit hun diepste overtuiging niets moeten hebben van het pausdom.
De paus is de kerkleider van 1 miljard christenen. Geen enkele geestelijke of wereldlijke leider heeft zo’n omvangrijke achterban. Daarom alleen al is het belangrijk te weten wie de paus is, hoe hij denkt en hoe hij op de bisschopsstoel van Rome komt. Zijn ethische standpunten zijn zeker ook van belang. En soms roepen die standpunten herkenning op.
Bovendien heeft de paus niet alleen kerkelijke maar ook politieke invloed. Dat geeft ons de overtuiging dat we als krant, die hét informatiekanaal wil zijn dat informeert over alles wat speelt op het terrein van kerk en godsdienst, uitgebreid aandacht moeten geven aan de verkiezing van een nieuwe paus. Daarbij mogen we onze lezers niet onthouden dat onze aanstaande koningin met haar zwarte kleding haar onderwerping toont aan deze kerkvorst.
Betekent dit dat we het instituut van het pausschap of de rooms-katholieke leer voorzichtig aanvaarden? Allerminst! Er ligt nog altijd een diepe kloof tussen Rome en de Reformatie. Ook dáárvoor is ruimschoots aandacht geweest, in commentaren en opinieartikelen. Berichtgeving over de paus betekent dus niet instemmen met zijn leer.
Maar waar gehakt wordt, vallen spaanders. Dinsdag maakten we als redactie hierbij een fout en dat spijt ons. Op onze website was enige tijd een live-uitzending van de inauguratie van de paus te zien. Na een krap uur hebben we besloten dat dit toch een verkeerde keus was. Verschillende lezers attendeerden ons daar –terecht– op. Als je als redactie duidelijk afstand wilt houden van ‘Rome’, is het tegenstrijdig om juist zo veel extra aandacht te geven aan dat speciale moment waarop deze zelfbenoemde ‘opvolger van Petrus’ voor het eerst in het openbaar optreedt. Daar past terughoudendheid. Bovendien zet Rome die plechtigheid vooral luister bij met een mis. Juist in deze lijdensweken is dat schrijnend, voor wie beseft dat mensen daarmee God een offer willen brengen dat een plaats krijgt naast het enige en alomvattende offer van Jezus Christus. Dat is afgoderij, zeggen wij, met de Heidelbergse Catechismus in vraag en antwoord 80 en 95.
Bij nader inzien was onze conclusie dat we deze livebeelden van de inauguratie niet moeten willen tonen. Niet omdat dat geen nieuws is, maar omdat dit te veel eer is voor iemand die zich de plaatsbekleder van Christus noemt.