Binnenland

Burger klaagt vaker bij ombudsman

DEN HAAG – Burgers dienen steeds vaker een klacht in bij de Nationale ombudsman. In 2012 deden zij dat ruim 15.000 keer; het jaar ervoor lag het aantal klachten nog op zo’n 14.000.

Redactie politiek
20 March 2013 14:53Gewijzigd op 15 November 2020 02:35

De stijging van de klachten kan voor een belangrijk deel verklaard worden door de recessie die veel burgers hard in hun portemonnee raakt, schrijft ombudsman Brenninkmeijer in zijn jaarverslag. Vanmiddag overhandigde hij het verslag aan de Tweede Kamer. Door de crisis hebben burgers meer behoefte aan financiële ondersteuning en zijn ze afhankelijker geworden van de overheid. Maar die reageert daar vaak niet adequaat op.

Zo verloopt de kwijtscheldingsprocedure bij de gemeentelijke belastingen vaak te ingewikkeld en te traag, schrijft Brenninkmeijer. „Terwijl mensen recht hebben op kwijtschelding, krijgen ze op een gegeven moment te maken met dwangbevelen omdat ze niet op de juiste wijze kwijtschelding hebben aangevraagd.”

De ombudsman vroeg dit jaar voor het eerst ook aan professionals „in de frontlijn”, zoals sociaal raadlieden, belastingadviseurs en maatschappelijk werkers wat hun ervaringen met de overheid zijn. Ruim 75 procent van de ruim 1900 ondervraagden gaf aan dat naar zijn mening de kwaliteit van de dienstverlening door de overheid is afgenomen. „Dit zijn zorgwekkende cijfers”, concludeert Brenninkmeijer in zijn jaarverslag, getiteld ”Mijn onbegrijpelijke overheid”.

Instanties waarover burgers in 2012 vaker klaagden dan voorheen zijn de Inspectie voor de Gezondheidszorg (287 procent toename van klachten), het Centraal Justitieel Incassobureau (toename van 160 procent) en de Rijksdienst voor het Wegverkeer (toename van 96 procent).

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer