Dr. Emanuel Rutten: Steeds betere argumenten tegen atheïsme
GRONINGEN – Het debat tussen het atheïsme en het christelijk geloof is aan het kantelen, stelt dr. Emanuel Rutten. Veel atheïstische kritiek is overtuigend weerlegd, er zijn nieuwe christelijke argumenten bijgekomen en oude argumenten zijn verbeterd.
Atheïsten als prof. Herman Philipse geven toe dat de zaak nu heel anders ligt dan een aantal decennia geleden, aldus Rutten. De filosoof Rutten trok onlangs de aandacht met een nieuw ”godsbewijs” waarop hij promoveerde. Donderdagavond sprak hij voor het Groningse CSFR-dispuut Yir’at ‘Adonay over ”Bewijs (je) God”. „Het duurt nog even voor dat in de media doordringt, maar in Amerika heeft men al wel door dat Richard Dawkins debatten begint te weigeren.”
Het bestaan van God kun je niet bewijzen op een manier zoals dat in de wiskunde gebeurt, stelt de christelijke filosoof vooraf. Christenen kunnen wel rationele argumenten geven waarom het bestaan van God intellectueel houdbaar is. Wanneer je meerdere argumenten verzamelt, ontstaat er een ”case”, een sterke positie.
Het bestaan van God (theïsme) is voor Rutten filosofisch de meest redelijke positie. Hij benadrukt daarbij dat zijn argumenten niet tegen de wetenschap ingaan. „Mijn argumenten gaan van dezelfde vooronderstellingen uit als de wetenschap. Een conflict tussen wetenschap en theïsme is dan ook een moderne mythe.”
Bij het beargumenteren van het bestaan van God gaat hij uit van een „minimale definitie” van God. „Ik definieer God als lichaamsloos bewustzijn dat tevens de eerste oorzaak van de wereld is. Om dit rationeel aannemelijk te maken, zul je dus moeten beargumenteren dat er een eerste oorzaak van de wereld is, en dat deze eerste oorzaak een persoonlijk bewustzijn is.”
Dat de wereld een eerste oorzaak heeft, wordt in de westerse filosofie en alle wetenschappelijke modellen van de laatste 300 jaar aangenomen, aldus Rutten. De volgende stap in zijn argumentatie is dat het veel logischer is dat deze eerste oorzaak een actief bewustzijn is dan passieve materie.
Een student vraagt zich af hoe Rutten van zijn minimale definitie van God uitkomt bij de christelijke God. De filosoof erkent dat zijn argumenten in feite alleen iets zeggen over een monotheïstisch godsbeeld. Via de Persoon van Jezus kun je echter een overtuigende stap maken naar het christendom. „De meeste historici zijn het erover eens dat Jezus heeft geleefd, gekruisigd is, dat Zijn graf leeg was, en dat de discipelen meenden Hem te hebben ontmoet na zijn dood. Er is geen enkele seculiere verklaring die deze gebeurtenissen coherenter verklaart dan de Bijbel dat doet.”