Telegraaf nog lang niet uit de zorgen
AMSTERDAM (ANP) – De slechte advertentiemarkt en de teloorgang van socialenetwerksite Hyves blijven Telegraaf Media Groep (TMG) met grote problemen opzadelen. Het mediabedrijf maakte vorig jaar opnieuw verlies en voorziet voorlopig weinig ruimte voor verbetering.
TMG leed vorig jaar een nettoverlies van ruim 15 miljoen euro. Dit kwam vooral doordat het bedrijf een groot deel van de waarde van Hyves uit de boeken schrapte. De ooit razend populaire socialenetwerksite is de afgelopen jaren overvleugeld door Facebook en heeft moeite om nieuwe markten aan te boren. TMG gaf vorig jaar aan nog steeds toekomst te zien in het eind 2010 voor ruim 50 miljoen euro gekochte bedrijf, maar schreef toch 36,5 miljoen euro van de waarde ervan af.
Naast de tegenvallende prestaties van Hyves zag de uitgever van onder meer dagblad De Telegraaf, diverse regionale kranten en huis-aan-huisbladen de advertentie-inkomsten nog sterker teruglopen dan eerder al werd gevreesd. Mede door de economische crisis is de markt voor krantenadvertenties nu zo somber en onvoorspelbaar dat TMG zijn winst- en omzetdoelen voor de komende jaren heeft laten varen.
„De omstandigheden zijn heel bijzonder”, stelde bestuursvoorzitter Herman van Campenhout in een toelichting op de cijfers. „De vooruitzichten zijn bijzonder troebel, daarom hebben we onze plannen aangepast en hebben we maatregelen genomen die de solide toekomst van ons bedrijf moeten verzekeren.”
TMG startte vorig jaar met een grote reorganisatie die de verschillende media binnen het bedrijf meer moet integreren. Die besparingsoperatie wordt door de tegenvallende ontwikkelingen nu opgevoerd. Dat moet ervoor zorgen dat het bedrijf de helft van de voor 2016 beoogde besparing van 70 miljoen euro al dit jaar bereikt, gaf financieel directeur Fred Arp aan. Daarbij moet worden afgewacht of de nu geplande bezuinigingen voldoende zijn om de omzetdaling te doorstaan, of dat er uiteindelijk meer maatregelen nodig zijn, voegde hij eraan toe.
Om de positie van het bedrijf te versterken, wordt gekeken wat de opties zijn voor puzzelproducent Keesing. Die dochteronderneming hoort niet meer tot de kernactiviteiten van TMG en wordt daarom mogelijk verkocht. TMG speelt daarnaast nog altijd met de gedachte om De Telegraaf op tabloidformaat uit te geven. Een besluit daarover is volgens Van Campenhout nog niet genomen. „Het zou in 2014 kunnen, die beslissing nemen we tegen die tijd”, zei hij daarover.