Geen file op Rijnbrug Rhenen door wisselstrook
RHENEN – De provincie Utrecht heeft al 10 miljoen euro beschikbaar gesteld, Gelderland doet volgende week waarschijnlijk hetzelfde. De wisselstrook op de Rijnbrug bij Rhenen komt steeds dichterbij. Voor een langetermijnoplossing voor het spitsverkeer worden verschillende varianten onderzocht.
Vrijwel elke werkdag staan er files bij de brug over de Rijn die de Betuwe met de Utrechtse Heuvelrug en de Gelderse Vallei verbindt. Een wisselstrook moet voor verlichting zorgen en kan mogelijk in 2016 in gebruik worden genomen. Automobilisten in de richting Rhenen en Veenendaal zullen deze in de ochtendspits kunnen gaan benutten, ’s avonds is de strook voor het verkeer dat naar de Betuwe rijdt.
„Ik ben opgetogen”, zegt wethouder Schuurman van de gemeente Neder-Betuwe. „Jarenlang heerste er rond de Rijnbrug bestuurlijke stilte, vooral van de kant van de provincies. Dat de belangrijke verbinding nu wordt aangepakt is goed voor de doorstroming in het gebied, voor de regionale economie, voor het milieu en voor de leefbaarheid in Kesteren.”
Ook wethouder Van den Berg in Rhenen is verheugd. „Iedereen is er hier blij mee. Vaak staat er om halfvier ’s middags al een file. De opstopping bij de Rijnbrug werkt bovendien door op de oost-westverbinding tussen de Grebbeberg en de binnenstad van Rhenen, en dat heeft weer gevolgen voor de winkeliers die daardoor minder klandizie krijgen. Het is goed voor het hele omliggende gebied dat de wisselstrook er komt. Het overgrote deel van het verkeer heeft een bestemming in de regio’s ten noorden en ten zuiden van de Rijnbrug.”
Rijkswaterstaat voert nog een technische inspectie uit of de brug de aanvullende verkeersstroom aan kan. De uitslag daarvan is voor de zomer bekend, aldus een woordvoerder.
Er wordt verder voor de periode tot de ingebruikneming van de wisselstrook gestudeerd op tijdelijke maatregelen die alvast de doorstroming verbeteren. Een optie is dat doorgaand verkeer het viaduct in Rhenen voor de Rijnbrug niet meer hoeft te passeren; het oost-westverkeer krijgt dan een route om Rhenen heen.
De totale kosten van de wisselstrook worden geschat op 25 miljoen euro. Gelderland en Utrecht verwachten dat er vanuit de regio’s Food Valley –Wageningen en omgeving– en Rivierenland, door de gemeenten (Buren, Neder-Betuwe, Veenendaal, Wageningen, Ede en Rhenen) en mogelijk het bedrijfsleven 5 miljoen euro wordt bijgedragen. De inschatting van provincies en regio’s is dat de totale investering binnen vijf jaar is terugverdiend, omdat er door het ontbreken van de files minder kosten worden gemaakt.
Van Lunteren, gedeputeerde van Utrecht, noemt de extra rijstrook „een heel belangrijke stap in de goede richting.” „Het lost niet alle problemen meteen op, maar minder file is in elk geval goed voor de economie in onze regio’s.”
„Fijn dat er nu beweging in zit”, vindt ook Vian Kooiker, beleidsadviseur van de Kamer van Koophandel Midden-Nederland. „De Rijnbrug wordt vooral gebruikt door regionaal vrachtverkeer en woon-werkverkeer. Prachtig dat er na tientallenjaren wat gebeurt, zeker ook voor de middenstanders in Rhenen, maar er zijn tevens oplossingen voor de lange termijn nodig.”
De provincie Gelderland neemt het voortouw bij een onder- zoek naar een nieuwe structurele oeververbinding. Mogelijkheden zijn een brug tussen Opheusden en Wageningen, een tunnel onder de Utrechtse Heuvelrug met aansluitend een brug tussen Ingen en Elst of verdubbeling van de Rhenense Rijnbrug.
Voor de provincies en de regiogemeenten is het doortrekken van de rijksweg A30 (Barneveld-Ede) naar de A15 (Nijmegen-Tiel) geen oplossingsvariant, omdat „die een aantrekkende werking heeft op doorgaand verkeer, waardoor er ongewenst meer verkeer via de regio gaat rijden.” De Kamer van Koophandel heeft voor de lange termijn „wel graag alle mogelijkheden op tafel, dus ook doortrekking van de A30”, aldus Kooiker.