Economie

Schiphol wil voet aan de grond in Brazilië

AMSTERDAM (ANP) – Schiphol is op zoek naar een ingang in de Braziliaanse luchthavenwereld. Samen met het Franse luchthavenbedrijf Aéroports de Paris en twee Braziliaanse partners wil Schiphol mogelijk een belang nemen in het vliegveld van Rio de Janeiro. Eerder al deed Schiphol mee aan een biedingsronde op de luchthaven Guarulhos, bij Sao Paolo, zei topman Jos Nijhuis maandag tegen het ANP. Die concessie ging aan de neus van het Nederlandse bedrijf voorbij.

11 March 2013 15:07Gewijzigd op 15 November 2020 02:25

Met Rio de Janeiro, dat met 17,5 miljoen passagiers per jaar bijna de helft kleiner is dan Guarulhos, komt er een tweede kans. Een definitieve beslissing of het consortium een bod op circa 50 procent van de aandelen gaat doen, is echter nog niet genomen, zei Nijhuis. „Maar wij nemen het wel heel serieus”.

De Braziliaanse overheid is bezig om de luchthavens van het land in verscheidene rondes deels te privatiseren. Rio de Janeiro is dit najaar aan de beurt. Of het Schiphol-consortium gaat bieden op 49 of 51 procent van het vliegveld bij Rio is nog niet duidelijk. De rest van de aandelen blijft in ieder geval in handen van de Braziliaanse staat. De Braziliaanse partners van Schiphol - een financiële partij en een bouwonderneming - nemen overigens voor meer dan 50 procent deel in het consortium, liet Nijhuis weten.

Hoe hoog het bod wordt dat mogelijk zal worden uitgebracht, kon Nijhuis niet zeggen. Het gaat om een concessie-overeenkomst van 30 jaar met de Braziliaanse overheid. „Veel belangrijker is wat voor investeringen je moet gaan doen.” De kwaliteit van de luchthaven bij de op een na grootste stad van Brazilië laat volgens de Schiphol-topman te wensen over. Als de nieuwe eigenaren daarin investeren, kan ook KLM daarvan profiteren, aldus Nijhuis. „Ik denk dat KLM daar blij mee zal zijn. Voor KLM is Brazilië belangrijk.”

Schiphol is al exploitant van Terminal 4 van JFK Airport in New York en heeft ook belangen in Charles de Gaulle en de luchthaven van Brisbane. „De link tussen KLM en JFK is de afgelopen tijd sterker geworden. Dat komt ook zeker omdat wij daar operator zijn”, denkt Nijhuis. Bovendien verdient Schiphol in de woorden van Nijhuis goed aan de rol van exploitant. Voet aan de grond in Brazilië versterkt ook de positie van Schipholals „gateway naar Europa”.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer