GKV presenteren nieuw logo
De Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) presenteren vrijdagmiddag in de Martuskerk in Amersfoort „feestelijk” hun nieuwe logo en bijbehorende huisstijl. De basis van het letterlogo is het handschrift van Calvijn.
De vrijgemaakte kerken willen zich herkenbaar, sterk en stijlvol presenteren. De laatstgehouden synode van Leusden gaf opdracht tot de vervaardiging van een nieuwe huisstijl. Ook werd donderdag de vernieuwde website (www.gkv.nl) van de kerken gedemonstreerd.
„Feitelijk geeft het nieuwe, drie letters tellende logo van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt een onjuiste naam aan”, verontschuldigt vormgever Jan Piet de Ruiter zich. Het letterlogo bevat de drie letters GKV (rood en in hoogte een neerdalende lijn) en daarnaast de voluit geschreven naam van de kerken: Gereformeerde Kerken in Nederland. „Maar het wil meer zijn dan een letterlogo. Toch een beetje een beeldmerk”, hoopt De Ruiter, artdirector van bureau Coach Consult te Zuidhorn. Hij is verantwoordelijk voor het ontwerp van de nieuwe huisstijl.
De officiële naam van de vrijgemaakte kerken luidt Gereformeerde Kerken in Nederland. De toevoeging ”vrijgemaakt” was jarenlang in eigen kring omstreden. Men pretendeert de rechtmatige voortzetting van de Gereformeerde Kerken te zijn. De toevoeging ”vrijgemaakt” werd wel de extra aanduiding die de kerken decennialang profiel gaf. Vanaf vandaag is het begrip toegevoegd aan de huisstijl en herkenbaar in het logo.
Bureau Coach Consult kreeg een paar weken voor de zomervakantie het verzoek van de sectie communicatie van het deputaatschap publicaties mee te doen aan een wedstrijd voor het ontwikkelen van een nieuwe huisstijl.
Er waren een meerderheids- en een minderheidsstandpunt bij deputaten, aldus de winnaar. Het kwam erop neer dat het ene pakket van eisen vroeg om een beeldmerk dat zaken zoals duidelijkheid, dynamiek en openheid moest uitstralen, terwijl het andere zei: in het isolement ligt onze kracht.
Een van de eisen in de commissieopdracht luidde: een beeldmerk, een symbool. De Ruiters eerste idee was een letterlogo. „U mag van mij weten dat de letters GKV vaak op papier zijn gekrabbeld en in talloze varianten op het beeldscherm zijn verschenen. Het zag er allemaal wel aardig uit, maar het bleef bij grafische oplossingen zonder een tweede of derde laag. Ik dacht: Predikanten hebben het toch gemakkelijker! Als die het even niet meer weten, dan vallen ze terug op hun leermeesters: Schilder, Greydanus, Calvijn…, Calvijn! Hoe zou Calvijn de letters GKV geschreven hebben?”
Diet Zomer-Harwig, lid van het deputaatschap generaal-synodale publicaties, legde gisteren uit dat men met de nieuwe huisstijl op een heldere en eenduidige manier kerkleden beter wil informeren en motiveren. „Dit is onder andere te bereiken door een rode draad door alle communicatie-uitingen, de brieven, de brochures, enzovoorts, te laten lopen. Door middel van een logo wordt een organisatie, dus ook een kerkverband, herkenbaar, zowel voor de eigen mensen als voor de buitenwacht.”
Mevrouw Zomer legde de nadruk op de noodzaak van een sterke identiteit die bepalend is voor de beeldvorming. „Hoe willen wij als kerk van Christus in deze wereld staan, voor Christus, namens Christus?”
De rechten van het logo liggen bij het deputaatschap. Dat bewaakt de huisstijl. Het deputaatschap wil weten waar en op welke wijze het logo gebruikt gaat worden.