GKB Friesland laat hoorn op de haak
De Gemeenschappelijke Krediet Bank (GKB) Friesland in Leeuwarden neemt sinds kort twee middagen per week de telefoon niet meer op. Directeur G. Jaarsma van GKB Friesland heeft tot deze maatregel besloten omdat de duizend telefoontjes per week het personeel te veel afhouden van de verwerking van de saneringsdossiers. Sinds 2001 is het aantal aanvragen voor schuldsanering explosief gestegen.
90 Procent van de telefoontjes is afkomstig van mensen die al in een schuldsaneringstraject zitten. „Artikelen in winkels zijn beduidend duurder geworden. Mensen die in een traject zitten, moeten leven van een bedrag vergelijkbaar met 95 procent van een bijstandsuitkering. Een kapotte wasmachine zorgt dan al snel voor problemen", aldus Jaarsma.
In 2001 verwerkte zijn instelling 1118 saneringen, in 2002 waren dat er 1258. De directeur schat dat dit jaar 1620 mensen voor een sanering aankloppen. De toegenomen vraag komt vooral uit de grote Friese plaatsen.
Steeds meer mensen op bijstandsniveau komen in de problemen. Jaarsma stelt dat het kopen op krediet bij postorderbedrijven de grootste problemen veroorzaakt. „85 Procent van de schulden komt bij die bedrijven vandaan. We hebben bijna een hotline. Maar een deel van de schuld schelden ze meestal kwijt. Die bedrijven houden er rekening mee dat een deel van de klanten niet betaalt", aldus Jaarsma.