„Advertenties Google stimuleren verkoop ivoor”
Advertenties die Google toont op Japanse websites, vormen een stimulans voor de illegale handel in ivoor en walvisproducten.
Dat schrijft dagblad Trouw dinsdag op basis van milieuorganisatie Environmental Investigation Agency (EIA).
De actiegroep schrijft dat de groei in ivoorhandel komt door online advertenties voor ‘hanko’s’, kleine stempels van hout die in Japan veel worden gebruikt om documenten te waarmerken en handtekeningen op officiële documenten te plaatsen. De tekens in de ‘hanko’ zijn doorgaans gemaakt van ivoor.
Google zegt dat zijn beleid advertenties voor producten van bedreigde diersoorten verbiedt. „Zodra we advertenties ontdekken die in strijd zijn met ons advertentiebeleid, verwijderen we die”, liet het internetbedrijf in een e-mail weten. De EIA stelt daarentegen Google-directeur Larry Page al op 22 februari te hebben gewezen op de advertenties. Google zou niet hebben gereageerd op de oproep de advertenties te verwijderen.
De handel in zogenoemde ‘bloedivoor’ staat deze week hoog op de agenda van een top in Bangkok van de 178 landen die de Conventie over de Illegale Handel in Bedreigde Diersoorten hebben ondertekend.