Acties vakbond in OV floppen
Acties van de vakbond FNV Bondgenoten zijn zaterdag grotendeels mislukt. Rond Utrecht wilde de bond het treinverkeer stilleggen, maar van meer dan een geringe vertraging was geen sprake. Ook van stakingen in het busvervoer kwam weinig terecht.
De vakbond was van plan om rond Utrecht het treinverkeer om 11.55 een minuut stil te leggen. Volgens de actieleiding gaf 70 tot 80 procent van de machinisten gehoor aan deze oproep, maar had dit weinig vertragingen tot gevolg. De in de ogen van de bond publieksvriendelijke actie krijgt dinsdag een grimmiger vervolg. Dan moet het treinverkeer in de regio Den Haag ’s ochtends tot tien uur stilliggen. Dat treft naar verwachting duizenden mensen op weg naar hun werk.
De actie rond de hofstad past in de veranderende actiestrategie van FNV Bondgenoten. Na zes dagen actievoeren overweegt de bond de protesten tegen de bezuinigingsplannen van het kabinet anders aan te pakken. Voorzitter L. de Waal van de vakcentrale vindt dat de Nederlanders actievoeren zijn ontwend. Bestuurder T. Heerts sprak van „smart bombs” als alternatief: kleinere, gerichte acties met veel effect.
De christelijke vakcentrale CNV is het niet eens met de nieuwe strategie van FNV Bondgenoten. Voorzitter D. Terpstra ergert zich aan de opstelling van zijn collega-bond. „Het schaadt de vakbeweging”, zo zei hij in het EO-televisieprogramma Knevel op Zaterdag. „We hebben een conflict met de overheid. We doen niet mee aan acties.”
Terpstra stoort zich ook aan het taalgebruik dat de FNV bezigt „Dat zijn ook niet de woorden waar ik me in herken. Ze roepen bij mij een luguber beeld op en andere associaties dan de Nederlandse arbeidsverhoudingen.”
Vooral het gebruik van woorden als ”smart bombs” en ”wielklemmen” schieten de vakbondsman in het verkeerde keelgat. Hij vindt dat de acties daarmee te veel zijn gericht op de persoon van de verantwoordelijke ministers.
Veel aangekondigde acties in het stads- en streekvervoer brachten zaterdag ook niet het door de FNV gewenste resultaat. Volgens vervoersbedrijf Connexxion leidde de actie tot een uitval van 77 procent van de bussen. De verschillen per regio waren groot. In het oosten reden geen bussen, terwijl in Zeeland bijna alle bussen uitreden. Treinen van vervoerder Syntus reden op de routes Almelo-Mariënberg, Zutphen-Winterswijk en Arnhem-Winterswijk tot twaalf uur eveneens niet.
In het stadsvervoer waren er eveneens protestacties. Die in Nijmegen, Dordrecht en Groningen duurden tot 11 uur en verliepen rustig. Er was nauwelijks sprake van extra verkeersdrukte door auto’s in deze steden. In Den Haag viel de stakingsbereidheid tegen. Liefst 80 procent van de chauffeurs van tram en bus ging ’s ochtends gewoon aan het werk. In Arnhem reden in de ochtenduren geen stadsbussen en kwam ook regiovervoer tot stilstand.
De stakingen verliepen niet overal rustig. Onder meer in Breda kwam het tot een confrontatie tussen vier werkwilligen en veertien stakende chauffeurs van openbaarvervoerbedrijf BBA. Op het moment dat de zaak dreigde te escaleren, besloten de werkwilligen toch binnen te blijven.