Consument

Streaming verovert Nederlandse markt

HILVERSUM (ANP) – Nederlanders hebben afgelopen jaar fors meer muziek gedownload en gestreamd. Naar schatting werd 57 miljoen euro gespendeerd aan digitale muziek, liefst 67,7 procent meer dan in 2011. Daarmee is digitale muziek inmiddels goed voor zo’n 30 procent van de muziekmarkt, blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van de NVPI, brancheorganisatie van de muziekindustrie.

26 February 2013 14:18Gewijzigd op 15 November 2020 02:10
Foto EPA
Foto EPA

Vooral het aantal abonnementen dat is afgesloten bij diensten als Spotify en Deezer nam toe, van 8,9 naar 29,6 miljoen. Dat komt onder meer door promotiecampagnes hiervoor van grote telecombedrijven. „Het lijkt erop dat de Nederlandse consument massaal overstapt op streaming services. We zagen deze sector vorig jaar exploderen”, zegt Rick van Schooten, directeur bij Sony Music Entertainment Benelux.

Ook de blokkering van illegale downloadsites als The Pirate Bay heeft waarschijnlijk bijgedragen aan de toegenomen populariteit van de betaalde alternatieven. In januari 2012 maakte nog 6,6 miljoen Nederlandse internetters gebruik van dit soort sites. Eind december was dit teruggelopen tot 6,1 miljoen.

Volgens NVPI zou de digitale muziekverspreiding in Nederland niettemin veel groter kunnen zijn, wanneer er niet zoveel illegaal gedownload wordt. Het is voor internetters nog steeds niet strafbaar om muziek te downloaden van een illegale bron, betreurt de brancheorganisatie.

„In Zweden waar Spotify al langer bestaat en waar eerder beleid werd gemaakt om het illegale muziekaanbod te bestrijden, zie je dat de inkomsten uit digitale distributie inmiddels groter zijn dan de die uit de verkoop van cd’s”, weet een woordvoerder. „Dat is de potentie die we in Nederland nog hebben.”

Het aantal fysieke muziekschijfjes dat aan de man wordt gebracht vertoont in Nederland al een tijdje een dalende trend, blijkt uit de cijfers van NVPI. In 2012 gingen 10 miljoen cd’s over de toonbank, zo’n 3,5 miljoen minder dan een jaar eerder. Ook het aantal muziekdvd’s kwam zo’n 30 procent lager uit, op 1 miljoen stuks.

Het totale bedrag dat de consument besteedde aan muziek daalde hierdoor met 11,5 procent naar 189,6 miljoen euro.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer