Economie

Zwaar jaar voor elektronicazaken

AMSTELVEEN (ANP) – Ook winkels voor consumentenelektronica zitten in zwaar weer als gevolg van de economische malaise. Zij zagen de omzet uit onder meer televisies en camera’s vorig jaar met 15 procent omlaaggaan tot 1,7 miljard euro. Dat heeft marktonderzoeker GfK Retail & Technology donderdag bekendgemaakt.

21 February 2013 09:29Gewijzigd op 15 November 2020 02:04

In het laatste kwartaal van het jaar liepen de bestedingen zelfs met bijna een vijfde (18,3 procent) terug tot 447 miljoen euro. Volgens GfK komt dit niet alleen door de crisis en het lage consumentenvertrouwen, maar ook door de verzadigde markt voor tv’s. In heel 2012 werden er 1,5 miljoen televisies verkocht, 300.000 minder dan in 2011.

Dat komt volgens de onderzoekers vooral doordat er in vrijwel iedere huiskamer al een platte tv staat. „Ondanks het feit dat de levensduur van de tv korter is geworden, moet de consument wel een reden hebben of voordeel zien om een nieuwe tv te gaan kopen”, merkt GfK op. De tv-verkoop krijgt dit jaar mogelijk een impuls van nieuwe vindingen zoals Ultra HD (opvolger van Full HD) en Oled, een andere techniek voor een betere beeldkwaliteit.

Het afgelopen jaar waren vooral internet- en 3D-tv’s gewild. In totaal werden er 760.000 internettelevisies verkocht, een kwart meer dan het voorgaande jaar. Inmiddels heeft een op de vier huishoudens zo’n toestel. Sinds de introductie in 2009 zijn er 1,9 miljoen internet-tv’s verkocht in ons land.

Door de crisis staat ook de fotomarkt sterk onder druk. „Hier speelt de malaise van de compact camera’s een rol”, aldus de onderzoekers. Vooral de verkoop van camera’s in het lage prijssegment staat onder druk omdat steeds meer consumenten de smartphone met ingebouwde camera gebruiken voor het maken van foto’s.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer