Van postbode naar postmode
CLEVELAND (ANP) – De Amerikaanse posterijen hebben het moeilijk en gaan daarom in zee met een kledingbedrijf uit Cleveland, de Wahconah Group. Dit opmerkelijk duo lanceert straks een kledinglijn geïnspireerd op de postbode. Het logo van de USPS (posterijen van de VS) zal op de nieuwe kleding prijken, meldden Amerikaanse media woensdag.
De kledinglijn, ‘Regen, hitte en sneeuw’, die in samenwerking met Wahconah wordt ontworpen en gemaakt, „brengt de posterijen in de avant-garde van de functionele mode”, aldus een topman bij de USPS, Steven Mills. Het blijft volgens hem niet bij kleren, maar er zullen ook bijbehorende ‘postmodieuze’ accessoires worden gemaakt.
Wahconah topman Isaac Crawford voorspelde enthousiast dat de kledinglijn „imagobewust en eersteklas” zal zijn. Ze geeft volgens Crawford de kracht en romantiek van de posterijen weer „en het idee dat die samen met ons land zijn begonnen”. De geschiedenis van de USPS gaat terug tot 1775, een jaar voor de onafhankelijkheid van de VS.
De ‘postmode’ richt zich eerst op mannen, maar de ondernemers hopen dat er vervolgens ook een postmode voor vrouwen wordt ontworpen. De verkoop moet in 2014 beginnen.
USPS leed in het eerste kwartaal van het boekjaar 2013 al een verlies van bijna 1 miljard euro. USPS is een staatsbedrijf. De communicatie via internet heeft net als elders bij de post voor verliezen gezorgd en tot sluiting van talrijke postkantoren geleid. USPS heeft net aangekondigd dat de bezorging op zaterdagen vanaf augustus komt te vervallen.