EU verdeeld over kilometerheffing
Europese lidstaten zijn erg verdeeld over de mogelijke kilometerheffing voor vrachtwagens op grote Europese routes.
Sommige landen vinden het voorstel van de Europese Commissie niet ver genoeg gaan, andere juist te ver. Centrale landen als Oostenrijk willen liever een striktere heffing, zodat meer vracht naar het spoor overgaat. Maar bijvoorbeeld Portugal wil juist niet dat de kosten voor vrachtwagens hoger worden: het afgelegen en dunbevolkte land is erg afhankelijk van de vrachtwagens, zo meldde de verkeersminister donderdag tijdens een vergadering in Luxemburg.
Europees commissaris De Palacio (Transport) zei haar voorstel de komende tijd verder te gaan verbeteren, zodat uiteindelijk een meerderheid van de lidstaten het steunt. Ze heeft het voorstel ingediend om meer kosten van het wegbeheer aan de transporteurs te kunnen doorberekenen.
De lidstaten denken echter vooral verschillend over de hoogte en bestemming van de heffing. De Nederlandse verkeersminister Peijs vindt dat alleen bepaalde zichtbare wegattributen aan de truckers doorberekend mogen worden, zoals geluidsschermen of stil asfalt. Ze wil de moeilijk vast te stellen kosten voor milieu of verkeersslachtoffers buiten beschouwing laten.