McDonald’s houdt crisis buiten de deur
AMSTERDAM (ANP) – Terwijl horecabestedingen steeds meer onder druk staan, heeft fastfoodketen McDonald’s afgelopen jaar met omzetgroei kunnen afsluiten. In 2012 rekenden Nederlandse consumenten een recordbedrag van 647 miljoen euro af voor hamburgers, frietjes en salades. Dat is 3,3 procent meer dan in 2011, blijkt uit cijfers die de Nederlandse tak van het bedrijf woensdag naar buiten bracht.
„Als je daarbij bedenkt dat mensen door de crisis over het algemeen juist minder buiten de deur zijn gaan eten, is dat een resultaat om trots op te zijn”, zegt algemeen directeur Jo Sempels. Met Euroknallers en een goede verhouding van prijs en kwaliteit lukt het hem nog steeds om nieuwe klanten te binden. „We zijn wel voorzichtig de inflatie klakkeloos toe te passen op onze prijzen. De consument geeft hierdoor gemiddeld nog steeds 7 euro uit per bezoek.”
McDonald’s betreurt het wel dat verschillende andere winkels en snackzaken onlangs in opspraak raakten nadat paardenvlees in hun producten was aangetroffen. Zo’n voedselcrisis benadrukt nogmaals het belang, de noodzakelijkheid om je voedselketen te kennen en te beheersen, luidt het officiële standpunt van het hamburgerrestaurant.
Het geheim van McDonald’s ligt volgens Sempels juist in het brede en kwalitatief hoogstaande assortiment dat dagelijks aan de lopende band wordt klaargemaakt. Naast de bekende Big Mac staan bijvoorbeeld ook diverse salades, de McKroket en een speciale satéburger op de menukaart. „Onlangs is uit een onderzoek naar voren gekomen dat er ook veel vraag is naar een glutenvrij broodje. Dat gaan wij dit jaar in een pilot uitproberen”, vertelt de topman.
Vanaf eind maart zal Sempels de Nederlandse consument bovendien op grote schaal gaan informeren over de hoge kwaliteit van de gebruikte ingrediënten. McDonald’s wil onder meer benadrukken dat het alleen werkt met 100 procent echt rundvlees.
Ook voor 2013 is namelijk zo’n 4 procent omzetgroei ingecalculeerd. Hiervoor heeft Sempels 45 miljoen euro aan investeringen gereserveerd. Zo zullen er vijf nieuwe restaurants de deuren openen. Ook zal in veel bestaande restaurants het interieur of de voorgevel worden vervangen. In totaal zullen er naar schatting zo’n 400 nieuwe banen bijkomen.
Nu telt McDonald’s in Nederland nog 231 restaurants, die wekelijks door circa 3 miljoen gasten worden bezocht. Er werken ruim 17.000 mensen.