Ruzie KLM en bonden over banen
De vakbonden krijgen van de luchtvaartmaatschappij KLM geen harde garanties dat er door de overname door Air France geen gedwongen ontslagen vallen.
Bovendien is de kans klein dat ze intensief bij het fusieproces worden betrokken, hoewel ze dit wel eisen. Acties zijn niet uitgesloten.
Dat zei FNV-bestuurder J. van den Brink donderdag. Volgens KLM-topman L. van Wijk verdwijnen er in eerste instantie 300 tot 500 banen. Hij heeft de garantie gegeven dat daarbij geen gedwongen ontslagen vallen.
„Maar als KLM en Air France verder integreren, zullen er nog meer arbeidsplaatsen vervallen. Van Wijk kan niet garanderen dat er dan niemand gedwongen uit moet”, zei Van den Brink. Hoeveel banen er in totaal verdwijnen, weet hij niet.
Omdat KLM niet kan garanderen dat er geen gedwongen ontslagen vallen, willen de bonden intensief bij het fusieproces worden betrokken. Maar uit het overleg dat de vakverenigingen donderdag met de maatschappij hadden, maakt Van den Brink op dat dit heel moeilijk wordt. De huidige relatie tussen de KLM-top en de bonden zal volgens een woordvoerder van de maatschappij echter niet veranderen.
De zegsman zei verder dat het onmogelijk is om keiharde garanties te geven over de werkgelegenheid. Wel benadrukte hij dat de KLM-directie vooralsnog geen gedwongen ontslagen voorziet. Er zullen slechts kleine aantallen banen verdwijnen, maar dit wordt bijvoorbeeld door natuurlijk verloop opgevangen. Bovendien hoopt KLM dat de economie weer aantrekt, waardoor groei mogelijk wordt.
Het is goed mogelijk dat de bonden tot actie overgaan als ze er niet met KLM uitkomen. „Dit zal niet snel gebeuren, maar ik sluit niks uit”, aldus de FNV’er. „Als het moet, halen we alles uit de kast om gedwongen ontslagen te voorkomen.”
De Fransen nemen de Nederlandse vervoerder over via een aandelenruil. De bedrijven richten een houdstermaatschappij op met de naam Air France-KLM, waaronder KLM en Air France als werkmaatschappijen komen. Die krijgt een notering aan de effectenbeurzen in Parijs, Amsterdam en New York. De Franse onderneming krijgt een belang van 37 procent in de holding, de Franse staat 44 procent en KLM de rest.
Ook Franse vakbonden laten zich horen. Volgens de bond CTG in Parijs heeft Air France aan hun ondernemingsraad niet genoeg informatie geleverd ten tijde van de overname van KLM. Volgens de vakbond zou de ondernemingsraad negatief adviseren over de overname.
„In tegenstelling tot de belofte van het management, heeft een panel van experts dat met de overname bezig was niet genoeg documenten gekregen. Hierdoor konden ze niet aan de punten werken waarvoor ze waren gekozen”, aldus een woordvoerder van de vakbond.