Vier vragen aan verkeersminister Schultz
DEN HAAG (ANP) – Minister Melanie Schultz van Infrastructuur heeft haar plannen voor de toekomst flink moeten wijzigen door bezuinigingen op het Infrastructuurfonds. Ze heeft een streep gezet door de verdere ontwikkeling van zes wegen en bespaart op het spoor. Vier vragen aan Schultz over de bezuinigingen.
U moet tot 2018 in totaal 6,4 miljard euro besparen? Hoe gaat u dat doen?
„We gaan zo min mogelijk projecten schrappen. Toch ontkomen we er niet aan om sommige weg- en spoorprojecten af te laten vallen. Er zijn een paar projecten die minder bijdragen aan economische ontwikkeling, die we dus niet gaan doen. Andere projecten zullen later worden uitgevoerd. Dat afwegen doet altijd pijn, maar het moet wel gebeuren. Ook omdat we geld vrij willen maken om in de toekomst nog te kunnen investeren. Daar hebben we op termijn 4,7 miljard euro voor. Het was een complexe puzzel, maar volgens mij ligt er nu een evenwichtig voorstel.”
Wordt het nu onveilig op de weg of op het spoor?
„We hebben bewust niet bezuinigd op het onderhoud en het beheer van wegen en het spoor. Dat zou een stomme beslissing zijn, omdat je dan in de toekomst weer meer geld moet uitgeven aan het oplossen van problemen. Nu kunnen we er gewoon voor zorgen dat de wegen en het spoor in goede staat blijven. Zo is er bijvoorbeeld geld voor de aanleg van een Europees veiligheidssysteem op het spoor en voor de verbetering van spoorwegovergangen.”
De PvdA riep op het spoor te ontzien, de VVD wilde geld voor wegen. Wie heeft er gewonnen?
„We hebben gekozen voor de verdeling tussen weg, spoor en vaarwegen die we altijd al hebben gebruikt. We wilden er geen politiek ding van maken dus hebben we die lijn aangehouden. Daardoor krijgen de wegen een korting van 51 procent, het spoor van 33 procent. Er zijn niet alleen projecten op de weg geschrapt en uitgesteld, maar ook het spoor moet het met minder geld doen.”
Hoe reageerden de regio’s?
„De regio’s hebben hard gevochten voor hun projecten. Tegelijkertijd toonden veel bestuurders ook realiteitszin en begrepen ze de noodzaak tot bezuinigingen. We hebben 2 dagen overlegd in een goede en constructieve sfeer. Al hun opmerkingen heb ik meegenomen in mijn afweging. Ik ben ook heel blij dat sommige regio’s voorfinanciering hebben aangeboden voor projecten.”