„Ouders belangrijk bij leren Engelse taal”
GOUDA – Ouders hebben een belangrijke rol bij het inhalen van de achterstand die veel reformatorische leerlingen hebben bij Engels. Scholen wordt aanbevolen om ouders meer bij het leren van die taal te betrekken, omdat zij een stimulerende rol kunnen spelen op het gebied van leesvaardigheid.
Dat stelt het lectoraat Engels van Driestar Hogeschool in Gouda op basis van onderzoek waarvan de resultaten woensdag werden bekendgemaakt.
Daaruit blijkt dat ouders over het algemeen het belang van kennis van het Engels onderstrepen en dat zij een goede opleiding in dit vak belangrijk vinden.
Als ouders hun kinderen meer stimuleren om Engels te leren en als ze positief over dit vak spreken met hun kinderen, leidt dat zeer waarschijnlijk tot een grotere leesvaardigheid, stellen de onderzoekers. Scholen kunnen ouders daarbij helpen door hen bij de Engelse lessen te betrekken, ouderavonden over dit onderwerp te beleggen of geschikt leesmateriaal in het Engels aan te reiken voor thuisgebruik.
Thuis Engelse teksten lezen of beluisteren, heeft een positieve invloed op de resultaten, stelt lector dr. J. van Wijk. In het onderzoek van zijn lectoraat, waaraan ter vergelijking ook 28 niet-reformatorische scholen hun medewerking verleenden, blijkt dat een grotere blootstelling aan het lezen en beluisteren van Engels de oorzaak is van de gemiddeld betere resultaten op niet-reformatorische scholen bij dit vak. Reformatorische leerlingen worden minder vaak en korter geconfronteerd met Engelse teksten. Bijkomende factor is dat leerlingen op de reformatorische scholen traditioneler les krijgen dan niet-reformatorische leerlingen, zo blijkt uit het onderzoek. De reformatorische scholieren moeten verhoudingsgewijs meer regels leren en woordjes vertalen, maar deze kinderen lezen minder intensief.
Reformatorische leerlingen zijn vrij negatief over het vak Engels, in tegenstelling tot leerlingen van niet-reformatorische scholen. Het blijkt ook dat het werken met de genoemde methode een negatieve invloed heeft op hun motivatie.
Veel leerlingen ervaren vaardigheidstrainingen bij luisteren en lezen als ongericht. Ze vinden dat ze geen aanwijzingen voor de uitvoering en geen feedback voor verbeteringen krijgen.
Reformatorische leerlingen spreken veel minder Engels in de les dan leerlingen op niet- reformatorische scholen. Het overgrote deel doet dat zelfs zelden of nooit.
In het reformatorisch onderwijs werken meer docenten Engels in deeltijd dan gemiddeld, terwijl de docenten gemiddeld lager opgeleid zijn. Docenten bijscholen, adviseert het lectoraat daarom. Vaksecties zouden er goed aan doen een leerlijn op te zetten om duidelijk te maken wat ze willen bereiken.