Recensie: Zangeres Tiffany Delooff
Van mij had deze cd ook mogen heten ”The Voice of Tiffany”, maar misschien vindt ze dat onbescheiden. In elk geval gaat het hier om een zangeres die er zijn mag. De sympathieke, heldere sopraan van Tiffany Delooff klinkt warm en stralend, vooral in de hoogte, die zonder veel moeite tot a” reikt.
Deze Canadese (Chilliwack, 1987) heeft zich dankzij haar muzikale aanleg en goede scholing ontwikkeld tot een allround muzikant die aan de ene kant het eenvoudige lied zingt, maar ook het meer klassieke repertoire niet uit de weg gaat.
Behalve een aantal christelijke evergreens als ”Morning has broken” en ”Abide with me” staan er op deze cd vooral liederen die in Canada en Amerika bekender zullen zijn dan hier, maar dat maakt deze opname juist zo boeiend; er valt heel wat te genieten van nummers als ”On eagles wings”, ”Dear Lord and Father of mankind” en ”Song of Ruth”. Verder heeft Delooff een aantal klassieke nummers opgenomen, onder andere Mozarts ”Ave Verum”, ”Domine Deus” uit het Gloria van Vivaldi en ”Pie Jesu” uit het Requiem van Fauré. Soms wreekt zich het langzame tempo waarin er gezongen wordt. Dan vallen er adempauzes midden in een muzikale frase, wat in een lied als ”Abide with me” storend overkomt.
De pianobegeleidingen door Joost van Belzen en Peter Wildeman variëren van goed tot redelijk, maar dat is een kwestie van smaak. Wat men echter bij zo’n zangeres met een synthesizer (Wim de Penning) wil, is mij niet duidelijk. Surrogaatbehang van strijkers, een ingeblikte hobo en iets wat het midden houdt tussen een hoorn en een trombone voegt niets toe. Integendeel, het doet afbreuk aan het geheel. In plaats daarvan had men beter een kerkorgel kunnen nemen.
The Voice of Melody – Tiffany Delooff; Good Music (GM 1203); € 15,-; www.interclassicmusic.nl
J.G. Whittier/C.H. Parry
W.H. Monk
G.F. Händel