Recensie: Ouverture met Stouten en Teeuw
Op het arrangeren van orkestwerken voor orgel rust geen taboe meer. Werd Piet van Egmond er nog om verguisd, Geert Bierling wordt erom geprezen. Maar de jonge musici Marien Stouten (29) en Jan Peter Teeuw (25) kunnen er ook wat van. Ze schreven arrangementen voor vierhandig orgelspel.
Een proeve van bekwaamheid legden ze in 2010 vast op een cd, opgenomen op het orgel van Klais in Recklinghausen. Nu verscheen een tweede cd waarop ze vierhandig orgelspel laten horen vanuit het Luxemburgse Dudelange, op het orgel van Stahlhuth/Jann. De cd bevat vierhandige transcripties van beroemde orkestwerken van Adam, Saint-Saëns, Tsjaikovski, Elgar, Holst, Ravel, Prokofjev, Løvland en Kabalevski. Alleen voor de Bacchanale van Saint-Saëns gebruikten ze een arrangement van Hans Uwe Hielscher en voor het stuk van Tsjaikovski dat van een onbekende.
In Dudelange vond het duo een orgel waarop ze naar eigen zeggen de ”orkestklank” vonden voor hun bewerkingen en waar ze streefden naar een mooie ”orgelsound”. Het resultaat mag er zijn. Klonk het in 2010 hier en daar nog een beetje voorzichtig, in Dudelange zitten ze steviger in het zadel. Dat bewijst de aanpak van Adams Ouverture meteen. Ze zetten die overtuigend, groots en feestelijk neer. Dat geldt eveneens Elgars ”Pomp and Circumstance March”.
Mooi is de afwisseling. Het is niet allemaal pompeuze, marsachtige koekoek één zang. Een lust voor het oor zijn het zangerig Andante Cantabilé van Tsjaikovski, de rustige Pavane van Ravel en de ”Song from a Secret Garden” van Løvland waarin mooie solostemmen klinken. Van grote klasse is de tiendelige suite van Kabalevski. Ongetwijfeld gaan we nog vaker horen van dit duo.
Ouverture. Marien Stouten & Jan Peter Teeuw, Transcriptions of famous orchestral works, Eglise Saint-Martin, Dudelange, Luxemburg; Animato Music Productions (AMP 11214); € 15,90; www.animato.nu
Adolphe Adam
Edward Elgar
Rolf Lovland