Economie

Nederland blijft land van tulp en tolerantie

DEN HAAG (ANP) – Buitenlandse toeristen hebben een behoorlijk positief beeld van ons land. Ze zien Nederlanders overwegend als tolerant, open, vriendelijk en gastvrij. Dat blijkt uit het dinsdag bekendgemaakte vierjaarlijkse imago-onderzoek van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC).

5 February 2013 10:03Gewijzigd op 15 November 2020 01:45

Het NBTC heeft zo’n 11.000 mensen ondervraagd in de 13 belangrijkste landen van herkomst van buitenlandse toeristen. Die vinden Nederland overigens niet alleen open en tolerant, maar ook goed bereikbaar en ideaal voor korte vakanties.

Tulpen, molens en kaas zijn nog altijd de eerste associaties die ‘Holland’ bij hen oproept. Het landschap, Amsterdam en ‘Nederland fietsland’ noemen ze als meest positieve kenmerken van ons land. Drugs en prostitutie zijn daarentegen minpunten, de Nederlandse taal blijft bovendien lastig. Ook minder positief is het idee van toeristen over het culinaire aanbod en de prijs-kwaliteitverhouding in de horeca.

Relatief weinig buitenlanders noemden Nederlanders overigens arrogant (18 procent). Van de mensen die dat wel vonden waren de meesten Belg. Ondanks de overwegend positieve kijk van buitenlanders zag het NBTC dat in sommige landen Nederland minder aantrekkelijk wordt gevonden dan 4 jaar geleden.

Dat zou komen door toenemende concurrentie in de internationale slag om de gunst van de toerist. Het NBTC werkt daarom onder meer samen met Koninklijke Horeca Nederland aan een campagne die het culinaire imago van Nederland wat opkrikt.

Het NBTC heeft het onderzoek uitgevoerd in Duitsland, Groot-Brittannië, België en de Verenigde Staten, Frankrijk, Italië, Spanje, Denemarken en Zweden. Japan en de opkomende markten Brazilië, China en Rusland zijn in 2012 voor het eerst toegevoegd.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer