Apple Store beschermd als merk
AMSTERDAM (ANP) – Technologieconcern Apple is er in geslaagd de inrichting en het interieur van de Apple Store in de Verenigde Staten als merk te registreren. Het Amerikaanse merkenbureau accepteerde de aanvragen van Apple eind januari. Met deze merkregistraties hoopt de producent van de iPhone en de iPad een steviger vuist te kunnen maken tegen concurrenten die hun winkels op dezelfde manier aankleden.
Uit onderzoek van merkenbureau Chiever blijkt dat het om drie merkregistraties gaat met afbeeldingen van de herkenbare Apple Store en een beschrijving van het design en het interieur. „De registraties zijn vermoedelijk ingegeven door de copycat-shops die telkens in China opduiken. En recentelijk werd ook door Samsung in Australië een winkel geopend die wel erg sterk op de Apple Store leek”, aldus Bas Kist, partner bij Chiever.
De bescherming van de nieuwe registraties is vooralsnog beperkt tot de VS, maar Kist verwacht dat Apple nu zal proberen dit uit te breiden naar andere landen. „In Europa kom je dit niet vaak tegen, totale winkelinrichtingen die als merk beschermd worden”, aldus Kist. „Wel vonden wij in het Europese register een merkregistratie van de inrichting van een compleet BP-tankstation.”
Het is volgens Chiever nog de vraag hoe ver de bescherming van dit soort winkelinrichtingen gaat. Kist: „Omdat het om complexe merken gaat, opgebouwd uit veel elementen, is het voor de concurrentie waarschijnlijk vrij makkelijk ze te omzeilen. Zet een stoel of tafel net even wat anders neer en je kunt al verdedigen dat het niet meer lijkt en geen merkinbreuk is.”