ICCO wil christelijke achterban opzoeken
Ontwikkelingsorganisatie ICCO (Interkerkelijke Organisatie voor Ontwikkelingssamenwerking) start deze week een campagne om de protestants-christelijke achterban terug te vinden die zij in de loop van haar 40-jarige geschiedenis uit het oog was verloren.
Het beeld dat het publiek heeft van de derde wereld staat los van de praktijk, vindt ICCO. De misère in de derde wereld krijgt vaak zo veel aandacht, dat ten onrechte wordt voorbijgegaan aan de talrijke situaties waarin wel degelijk kleine, maar succesvolle veranderingen tot stand worden gebracht.
Om de beeldvorming te veranderen laat ICCO drie mensen uit de derde wereld uitleggen hoe zij in hun eigen omgeving werken aan betere leefomstandigheden. „Wij brengen mensen onder de aandacht die in de derde wereld wonen en zich daar inzetten om de levensomstandigheden te verbeteren”, zegt ICCO-directeur J. van Ham over de campagne ”Grenzeloos betrokken”. Zo staan bisschop Abraham Mrkthyan (Armenië), Epifania Lopez (Nicaragua) en Shupayi Mpunga (Zimbabwe) model voor duizenden personen die werken aan kleinschalige projecten waar mensen met beperkte middelen hun omgeving inspireren en concrete stappen realiseren op het gebied van welzijn en welvaart. Zulke mensen ontvangen hulp die er uiteindelijk op gericht is om hen zelfstandig verder te laten gaan.
De genoemde drie personen komen de volgende maand naar Nederland. De ICCO-campagne volgt hen bij hun dagelijkse bezigheden.
Een belangrijke rol in de campagne speelt NCVR-presentatrice Jacobine Geel. Zij moet ICCO weer op de kaart zetten bij de achterban. Geel gaat met ICCO de protestants-christelijke identiteit verder invulling geven en het publiek mobiliseren voor het ontwikkelingswerk van ICCO.
Zo’n veertig jaar geleden werd ICCO opgericht vanuit de protestantse kerken, maar de stichting en haar achterban zijn elkaar gaandeweg uit het oog verloren. Het publiek wist niet meer wie ICCO was en de protestantse identiteit van ICCO was verwaterd. „ICCO heeft met de rug naar Nederland gestaan en met het gezicht naar het zuiden”, aldus Van Ham. Daar moet verandering in komen. Niet via fondsenwerving, maar door middel van een vorm van „verantwoording afleggen.”
ICCO heeft 400.000 euro uitgetrokken voor deze campagne, die middels een website, advertenties en een magazine gestalte krijgt. ICCO heeft een jaarbudget van meer dan 100 miljoen euro. In 2002 werd 112 miljoen euro besteed via 883 lokale partnerorganisaties in 65 landen. In Nederland zijn overeenkomsten gesloten met organisaties als Solidaridad, Edukans, Prisma en Kerkinactie. In Prisma participeren onder meer ZOA Vluchtelingenzorg en de stichting reformatorische hulpaktie Woord en Daad.