Economie

Luchtvaartfusie maakt concurrentie onrustig

Het fusieplan van KLM en Air France maakt de concurrentie onrustig. British Airways, de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa, wil zijn voornemen te fuseren met American Airlines nieuw leven inblazen als de mededingingsautoriteiten de overname van KLM door Air France goedkeuren.

Redactie economie
6 October 2003 10:14Gewijzigd op 14 November 2020 00:37

Dat schreef Het Financieele Dagblad vanmorgen. „We zullen heel nauwlettend volgen hoe de mededingingsautoriteiten Air France-KLM zullen benaderen. Onze prioriteit ligt nu bij onze business”, zei een woordvoerder van British Airways zondag.

De overname van KLM door de Fransen, die een van de drie grootste luchtvaartmaatschappijen ter wereld oplevert, lijkt de consolidatie in de sector te versnellen. De leiding van British Airways greep de overname afgelopen donderdag aan om met het Spaanse Iberia te praten over een verdere integratie van de twee maatschappijen. British Airways heeft al een belang van 9 procent in Iberia en bovendien twee vertegenwoordigers in de raad van commissarissen. British Airways zag in februari 2002 af van een fusie met American Airlines nadat de mededingingsautoriteiten hadden geëist dat 224 slots op het Londense vliegveld Heathrow zouden worden opgegeven. Bovendien konden de Britse en de Amerikaanse autoriteiten het niet eens worden over een transatlantisch akkoord over landingsrechten.

Ook de Portugese luchtvaartmaatschappij TAP Air neemt maatregelen. De maatschappij wil zich aansluiten bij de luchtvaartalliantie SkyTeam. TAP wil de stap nemen omdat KLM en Air France daar ook bijhoren. „De samenvoeging van KLM en Air France is van grote hulp geweest bij ons voornemen”, aldus een woordvoerder in de weekendkrant Expresso.

TAP Air heeft met zowel Air France als KLM gesproken voordat de Fransen het overnamebod op KLM rond hadden. SkyTeam is de op een na grootste luchtvaartalliantie ter wereld. Het kan de grootste worden als KLM-partner Continental zich er ook bij aansluit. SkyTeam heeft een marktaandeel van 22 procent. Alleen Star-alliantie van onder meer Lufthansa en United Airlines is met een aandeel van 23 procent groter.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer