Verloren jaar voor Yahoo
Yahoo, ’s werelds meestbezochte internetportaal, heeft een slecht jaar achter de rug. Een drastische teruggang van het aantal advertenties op zijn websites Leidde tot verlies.
Dat jaarverlies bedroeg 92,8 miljoen dollar tegen een winst van 70,8 miljoen dollar in 2000. De omzet zakte van 1,1 miljard tot 717,4 miljoen dollar. De ingezakte advertentie-inkomsten waren vooral het gevolg van de economische neergang in de wereld. Adverteerders werden daardoor terughoudender met hun marketinguitgaven.
Ook het vierde kwartaal leverde verlies op: 8,7 miljoen dollar. Het was het vijfde achtereenvolgende kwartaal met een negatief resultaat. Toch lijkt het ergste achter de rug. De omzetdaling, bijna 40 procent tot 188,9 miljoen dollar, viel analisten mee.
Volgens topman Terry Semel lijkt de markt ’uitgebodemd’, hoewel herstel nog niet zicht is. Hij noemde 2001 een overgangsjaar. Een verdere terugval verwacht Semel niet. „Adverteerders hebben gezegd dat zij dit jaar hun budgetten gelijk zullen houden en daar rekenen we op”, aldus de bestuursvoorzitter die vorig jaar aantrad.
In de advertentiemarkt zit voorlopig geen groei. Daarom gaat Yahoo zich meer richten op andere diensten op internet. In 2001 maakten marketinginkomsten nog 75 procent uit van de totale omzet, maar in het vierde kwartaal was dit percentage al teruggebracht tot 72.
In de toekomst wil de onderneming dat advertenties nog maar de helft van de verdiensten binnenbrengen. Vorig jaar heeft Yahoo met dit streven een duidelijk begin gemaakt door geld te vragen voor enkele internetdiensten, die voorheen gratis waren.
Yahoo kondigde ook aan dat tweede man Jeff Mallett dit voorjaar vertrekt. Zijn vertrek was verwacht, omdat hij als een van de weinige Yahoo’ers van het eerste uur nog in de directie zat. Vorig jaar maart werd bestuursvoorzitter Tim Koogle, sinds 1995 topman, al afgerekend op de resultaten.