Pensioenfondsen willen: vertrouwen herwinnen
Pensioenfondsen willen het vertrouwen van het publiek heroveren. Daartoe beginnen zij in februari een publiciteitsoffensief, waardoor tevens de algemene pensioenkennis van de consument omhoog moet. Dat heeft de Vereniging van Bedrijfstakpensioenfondsen (VB) vrijdag laten weten.
Haast is geboden, vindt VB-directeur P. Borgdorff. „Velen dachten dat het met hun pensioen wel goed zat, tot ze dit jaar lazen dat pensioenfondsen miljarden hebben verloren. Ik kan me bij die boosheid wel iets voorstellen.” Het publiek moet volgens hem veel meer over pensioenen gaan nadenken.
In de campagne willen de pensioenfondsen aan het publiek uitleggen hoe ze functioneren, waarom ze beleggen, waarom de premie omhoog moet en waarom gepensioneerden niet altijd hun uitkering volledig geïndexeerd krijgen. „Als de mensen eenmaal snappen dat we werken met periodes van veertig tot vijftig jaar, zullen ze -daarvan ben ik overtuigd- begrip hebben voor de maatregelen die we moeten nemen als het tegenzit.”
Ook wordt gewerkt aan een standaardformulering voor de jaaropgave waarop staat aangegeven wat de pensioenaanspraken zijn. „Voor een deelnemer moeten de opgebouwde rechten klip en klaar zijn”, aldus Borgdorff. Bij de campagne zijn ook de ouderenorganisaties, de Consumentenbond, de budgetvoorlichter Nibud en het Verbond van Verzekeraars betrokken.
Slechts 13 procent van de huishoudens weet welke maatregelen pensioenfondsen kunnen nemen in antwoord op hun geslonken vermogen, zo constateerde De Nederlandsche Bank in haar jongste kwartaalbericht. Door de gestage daling van de aandelenkoersen op de effectenbeurzen sinds eind maart 2000 hebben pensioenfondsen 33 miljard euro verloren, aldus DNB.