Problemen Fyra denderen door
UTRECHT (ANP) – De problemen met de hogesnelheidstrein Fyra lijken niet op te houden. Al vanaf dag 1 (9 december vorig jaar) ging het mis: de Fyra komt door een technische storing ruim een uur te laat aan in Amsterdam. Vrijdag bereikten de problemen een hoogtepunt: De Belgen verbieden de trein vooralsnog op hun spoornet.
Omdat op het spoor een deel van het plaatwerk van een Fyra is gevonden, is er conform de Belgische reglementen een verbod op de commerciële Fyra-ritten op de hogesnelheidslijn in België uitgevaardigd. Tot zeker maandagavond en mogelijk langer houdt de NS de trein aan de kant.
De afgelopen weken waren de problemen bijna aan de orde van de dag. Op de eerste werkdag dat de trein tussen Amsterdam en Bussel reed , maandag 10 december, waren er eveneens problemen. De eerste trein vertrok een half uur te laaT en later op de dag waren er ook nog vertragingen. Een woordvoerder van NS zei toen dat is er na de levering van een nieuwe trein veel nodig is om die effectief op het spoorwegnet te laten rijden. „In Europa zijn immers geen vergelijkbare lijnen waarvan we kunnen leren”, zei zij toen.
De Tweede Kamer was het al gauw zat. 11 jaar was er gesteggeld over de verbinding tussen Nederland en België. De bedoeling is dat reizigers met de Fyra vanuit Amsterdam bijna een uur eerder in Brussel zijn dan met de huidige Beneluxtrein het geval is. In de praktijk blijkt dat de trein met vertraging rijdt, tussentijds stilstaat of zelfs gewoonweg uitvalt.
Na een kleine week vroeg de Tweede Kamer al aan staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) om zich uit te spreken over het gedoe met de trein. Zij vond het toen nog te vroeg om conclusies te trekken over de problemen en ze zei dat de exploitant van de snelle trein tussen Amsterdam en Brussel, de High Speed Alliance (HSA), de tijd te geven om de problemen op te lossen.
„Maar als de problemen aanhouden, ga ik zeker in gesprek”, stelde ze toen. Vooralsnog is niet bekend of ze dat nu ook gaat doen. Eerder deze week schreef Mansveld (Spoor) nog aan de Tweede Kamer dat de prestaties van de Fyra de afgelopen weken waren verbeterd. De trein reed beter op tijd en er vielen minder treinen uit.
Het commentaar op de Fyra-verbinding is niet van de lucht: zowel van reizigers als van politici. Regelmatig werd de verantwoordelijk staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) erover aan de tand gevoeld door de Tweede Kamer. Jan-Willem Siebers van NS Highspeed gaf het onlangs op Radio 1 zelf toe: de problemen met de trein zijn nog niet voorbij. Wel rijdt volgens hem al meer dan 70 procent van de treinen op tijd.