Omzetstijging voor Ahold
AMSTERDAM (ANP) – Ahold heeft in het vierde kwartaal van 2012 een hogere omzet behaald dan een jaar eerder. Dat maakte het moederconcern van Albert Heijn donderdag bekend in een tussentijds handelsbericht.
Ahold rapporteerde een geconsolideerde netto-omzet van 7,8 miljard euro, een stijging van 7,5 procent. Bij constante wisselkoersen is er sprake van een groei van de opbrengsten met 5,1 procent. Over heel 2012 bedroeg de omzet 32,8 miljard euro, 8,5 procent meer dan in 2011.
In de Verenigde Staten stegen de opbrengsten met 4,3 procent. Dat komt volgens de onderneming onder meer waarop er werd gereageerd op de superstorm Sandy. Het voor het bedrijf positieve effect van Sandy werd echter deels tenietgedaan door een negatief kalendereffect tijdens de kerstdagen.
In Nederland dikte de omzet met 7,7 procent aan tot 2,7 miljard euro in het vierde kwartaal. Dat kwam met name door de toevoeging van 15 voormalige C1000/Jumbo-winkels die in het tweede halfjaar van 2012 werden omgebouwd. Etos presteerde „teleurstellend”, terwijl Bol.com een „sterk kwartaal” meemaakte.
Albert Heijn wist zijn marktaandeel te vergroten. Naar eigen zeggen presteren de eerste drie Albert Heijn Pick Up Points voor onlineboodschappen in Nederland „boven verwachting”. In België zijn inmiddels 11 Albert Heijn-winkels geopend. Voor de rest van Europa spreekt Ahold van aanhoudend moeilijke marktomstandigheden.