Huwelijksplan TNT strandt in Brussel
APELDOORN – De overname van TNT Express door de Amerikaanse branchegenoot UPS is van de baan, zo maakten beide partijen gisteren bekend. Oorzaak: Brussel weigert goedkeuring te geven. Een overzicht van de ontwikkelingen aan de hand van enkele vragen.
TNT Express, welk bedrijf gaat er schuil achter deze naam?
De oranje busjes van de internationale pakketbezorger kennen we allemaal. TNT Express regelt voor de klant opslag, transport en aflevering. Het Nederlandse concern, met hoofdkantoor in Hoofddorp, ontstond in 1998 na een afsplitsing van KPN. Dat had in 1996 het oorspronkelijk Australische TNT (Thomas Nationwide Transport) ingelijfd en die aanwinst samengevoegd met zijn dochter PTT Post.
In 2011 werd TNT opgedeeld in twee afzonderlijke, beursgenoteerde vennootschappen: TNT Express en PostNL. Laatstgenoemde onderneming houdt zich, zoals de naam al aangeeft, bezig met de postverwerking in ons land. Bij TNT Express werken wereldwijd zo’n 70.000 mensen.
Wanneer zijn de plannen tot het voorgenomen huwelijk met UPS bekend geworden?
Op 17 februari 2012 doet UPS een bod op de aandelen van TNT Express. UPS is met een beurswaarde van zo’n 56 miljard euro veruit de nummer één van de wereld in zijn soort. TNT reageert aanvankelijk afwijzend, maar op 19 maart laten de twee weten toch overeenstemming te hebben bereikt over een overname, voor de somma van 5,2 miljard euro. UPS wil met de acquisitie zijn aanwezigheid in Europa versterken.
Wat ging er in het vervolgtraject mis?
In oktober deelt de Europese Commissie mee bezwaren te hebben tegen de deal. UPS en TNT zouden met elkaar een te dominante positie op de markt gaan innemen. Zij bieden aan activiteiten af te stoten, maar ze slagen er niet in zaken te doen op dit punt. Het Franse DPD zou wel belangstelling hebben getoond voor onderdelen van TNT, maar Brussel verwacht niet dat die onderneming na de uitbreiding een scherpe concurrentie kan waarborgen.
Deze maand uit de Spaanse Eurocommissaris Joaquin Almunia opnieuw zijn bedenkingen. Hij zal op 5 februari beslissen over wel of geen goedkeuring. De beoogde partners wachten dat niet af. Zij rekenen niet meer op een positief besluit en blazen daarom zelf de plannen af.
TNT had ondertussen wel een akkoord met het Ierse ASL over verkoop van zijn luchtvaartpoot (46 vrachttoestellen). Door die transactie wordt eveneens een streep gehaald, omdat groen licht voor de overname door UPS als een voorwaarde gold.
Is de macht van Brussel zo groot dat het een fusie of overname kan verbieden?
Jazeker. De commissaris voor Mededinging, een post die in het verleden ook door de Nederlandse Kroes is bekleed, moet erop toezien dat er genoeg concurrentie blijft in sectoren. Dit gebeurt in het belang van de consument, want als er onvoldoende spelers zijn die elkaar bevechten, zullen die gemakkelijker de prijzen hoog kunnen houden.
Almunia wijst erop dat er bij een samensmelting van UPS en TNT Express nog maar twee andere grote pakjesvervoerders resteren: DHL van Deutsche Post en het Amerikaanse FedEx. Dat vindt hij te weinig.
Vorig jaar blokkeerde Brussel de fusie van de beursbedrijven Deutsche Börsen en New York Stock Exchange (NYSE). Vaak vinden fusiekandidaten bij problemen met de Commissie een oplossing door onderdelen te verkopen aan concurrenten en daarmee een overheersende marktpositie te vermijden. Maar in het geval van UPS en TNT lukte dat dus niet.
Hoe ziet nu de toekomst voor TNT eruit?
Het heeft „alle vertrouwen” in een succesvolle toekomst als zelfstandig bedrijf, verklaarde een woordvoerder gisteren. Interesse van andere mogelijke kopers, zoals FedEx, is volgens hem vooralsnog niet aan de orde. Na de publicatie van de jaarcijfers op 18 februari zal bestuursvoorzitter Bernard Bot een update van de strategie presenteren, met maatregelen om de winstgevendheid te verbeteren. Of er arbeidsplaatsen op het spel staan, moeten we afwachten. UPS betaalt TNT 200 miljoen euro als compensatie voor het stranden van de overname. Dat bedrag wordt geïnvesteerd in de autonome groei van het koeriersbedrijf.
Heeft de afgeketste deal ook gevolgen voor PostNL?
Ja, het betekent een fikse financiële tegenvaller voor PostNL. Dat is sinds de opsplitsing van 2011 met een belang van 29,9 procent grootaandeelhouder van TNT Express. Het was de bedoeling die stukken aan UPS te verkopen. Het niet florerende postbedrijf, dat bezig is met een reorganisatie, kon het geld goed gebruiken. Het wilde met de opbrengst (1,5 miljard euro) zijn schulden afbouwen.