Visboer neemt gekweekte tilapia op de korrel
BRUINISSE – „Onvoorstelbaar”, noemen Niels Habraken (35) en Wouter Kik (23) uit Bruinisse de promotie van de tilapia door het Nederlands Visbureau. Volgens het duo is deze ”vis van de maand” de naam vis niet waard. Het kweekproduct zou vol zitten met hormonen. De twee Zeeuwen begonnen een ”ludieke tegenactie”.
Het Nederlands Visbureau voert het hele jaar door campagne om vis te promoten. De reclame is erop gericht de consument meer vis te laten eten. Onder het motto ”Mannen van de Zee” zet het instituut iedere maand een bepaalde vissoort in de picture. Voor januari is dat de tilapia, en dat is tegen het zere been van Habraken en Kik. „Het motto deugt niet. Tilapia komt niet uit de zee, maar uit rivieren en kweekvijvers”, zegt Habraken, eigenaar van viszaak BRU 17. Kik, chef-kok van brasserie De Vierbannen: „De kwaliteit van de tilapia is, net als die van de meeste andere vis uit de supermarkt, dramatisch.”
Wat is er mis met tilapiafilet?
Habraken: „De tilapia wordt gekweekt in het Verre Oosten. De wijze waarop dat gebeurt, roept veel vragen op. Het visvoer wordt gemengd met antibiotica en hormonen. Omdat alleen mannetjes geschikt zijn voor consumptie, ondergaan vrouwelijke soorten een geslachtsverandering. Dat kan door het toedienen van forse hoeveelheden testosteron. Een Vlaamse tv-zender liet vorige week zien dat kweekvis korrels te eten krijgt waarin verbrand leerafval is verwerkt. Als ik dat zie, heb ik gegeten en gedronken. Ik durf niet te beweren dat dit ook opgaat voor kweekvis met een ASC-keurmerk, maar hoe controleerbaar is dat in die landen?
Een ander bezwaar is dat de kweekvisindustrie enorm vervuilend is. Mangrovebossen moeten wijken voor kweekvijvers van enorme omvang. Na een aantal jaar is het gebied zo smerig geworden dat er opnieuw bomen tegen de vlakte moeten en de hele karavaan zich verplaatst. Dit vind ik stuitend en was voor mij genoeg reden om drie jaar geleden te stoppen met de invoer van tilapia.”
Hoe kwamen jullie ertoe een tegencampagne te starten en hoe ziet deze eruit?
Kik: „Vorige maand was Niels bij mij in de zaak. Al langer betreuren wij het visaanbod in de supermarkt. Garnalen, zalm, gamba’s: de kwaliteit ervan is gewoon bedroevend. Eigenlijk kun je het geen vis meer noemen. En dan te bedenken dat we zelf aan zee leven; zijn we dan niet raar bezig als we kweekvis uit andere landen importeren? Nu gebeurt het helaas te vaak dat het aanbod op visserijafslagen groter is dan de vraag, waardoor tonnen schol worden doorgedraaid. De hardwerkende visser verdient meer erkenning en een hogere prijs voor zijn vis.
We waren het er beiden roerend over eens dat vis uit onze eigen Noordzee hét alternatief is voor tilapia. Daarom hebben we voor deze maand menukaarten gemaakt met daarop alleen dagverse Noordzeevis, zoals schol, wijting en tongschar. Met deze ludieke tegenactie willen wij klanten bewust maken van hun visconsumptie en laten zien dat verse vis helemaal niet duur is. Januari staat voor ons in het teken van de (h)eerlijke Noordzeevis.”
Feestdagen
Het Nederlands Visbureau vindt de kritiek van de jeugdige Zeeuwen jammer, maar hun goed recht. Volgens woordvoerder Agnes Leewis is het goed om in een campagne ook eens een gekweekte vissoort onder de aandacht te brengen. „Twaalf maanden per jaar voeren wij campagne. Daarbij passeert tal van vissoorten de revue. Veelvuldig is dat een Noordzeevis, deze keer een kweekvis. Veel mensen weten weinig van de achtergronden van een vissoort. Dat is juist wat we in onze campagne willen uitdragen. Daar waar onze eigen vissers een enorme innovatieslag maken met hun visserijtechnieken, wordt in de kwekerijen met voortvarendheid de kweekprocessen verbeterd. Van paling wordt gezegd dat het een lijkeneter is. Toch vindt bijna iedereen het een lekkere vis. Het voordeel van tilapia is dat het een goed ‘instapmodel’ is voor niet-viseters om mee kennis te maken. En natuurlijk hopen we dan dat men vanzelf ook andere soorten als schol, schar of tong gaat leren eten”, aldus de woordvoerder.
visbureau.nl/campagnes/tilapia/