Kerstcampagne via Twitter succesvol voor kerk
LONDEN – De anglicaanse Kerk van Engeland heeft met succes haar eerste grootschalige kerstcampagne op Twitter, een internetkanaal voor korte berichten, afgesloten.
Volgens deze week gepubliceerde cijfers is de hashtag #ChristmasStartsWithChrist veel gebruikt tijdens de kerstdagen. Met een hashtag krijgt een twitterbericht een trefwoord mee. Zo kunnen tweets gemakkelijk worden opgezocht en gebundeld.
Met de hashtags #ChristmasStartsWithChrist en de afkorting #CSWC zijn in totaal zo’n 9.000 tweets verzonden. Tussen kerstavond 23.00 uur en Eerste Kerstdag 23.00 uur was de piek met gemiddeld 370 tweets per uur ofwel 6 per minuut.
De Kerk van Engeland startte de campagne in november. De kerk riep geestelijken en kerkleden op om veel te twitteren en zo de 10 miljoen Twittergebruikers in het Verenigd Koninkrijk te bereiken met deze kerstboodschap. De kerkleiders dr. Rowan Williams, dr. John Sentamu en Justin Welby twitterden ook mee.
Voorganger Arun Arora, directeur communicatie van de aartsbisschoppelijke raad, is blij met het resultaat. „Kerstmis is een van de momenten waarop de kerk op haar best is: met vreugde en zang verkondigt ze de komst van Jezus Christus op aarde. Te zien dat zo veel mensen de vreugde van Kerst doorgeven door het delen van het boodschap met #ChristmasStartsWithChrist was een reden voor vreugde.”
Voor de campagne voor de vastentijd, veertig dagen voor Pasen, heeft de Anglicaanse Kerk alvast een Twitteraccount opgezet: @LiveLent.
Lees ook:
Engelse kerkleiders zetten kerstpreek op Twitter